-> dank aan alle dichters die hun werken instuurden. waardevolle werken en er waren werken bij die niet eerder geschreven werden of konden worden geschreven. dank dank dank. bij mij kwamen een paar dichters direct en genadeloos binnen – Jacob de Bruin, Ton Huizer, Petra Maria van den E en Cartouche. Deze week verdienen de dichters die uiterst maar dan ook uiterst subtiel het evenwicht wisten te bewaren op een uiterst dun poëtisch koord het ere metaal – een koord dat gespannen werd tussen de geliefde en de ik persoon door jacob de bruin of in een breder kader – het koord dat gespannen werd tussen atman en brahman door Ton Huizer. goud voor Jacob de Bruin, van harte gefeliciteerd – wat een pracht! en zilver voor Ton Huizer, bijna dezelfde pracht met dezelfde subtiele keuze van de woorden zijn gedicht. brons voor de rederijker Cartouche met zijn in liefde bloeyende geliefde in zijn liefdesgedicht. Van harte dichters.
Hallo Pom, wat ik graag had geschreven is de tekst van ‘Alifib’ (Robert Wyatt), maar dat kan ik niet en gelukkig hoeft dat niet, want die schreef iemand anders al in de vorige eeuw. Hierbij toch een klein beetje tekst. [ backspace ] liefst schreef ik jou niet mezelf zwarte hond niet kop laag nee niks bloedogen gele tanden liever schreef ik jou waar ik mezelf schrijf dan schreef ik ‘liefste’ wiste ik dat weer en zelfs dat zelfs dat — Groet, Jacob. –> over de blauwdruk van dichter jacob de bruin las u al onder het gedicht van magda de haan. nou ja daar leest u van mijn vermoeden. de door jacob gepresenteerde robert wyatt was mij onbekend. de naar ik aanneem door jacob gecomponeerde tekst – is zonder meer prachtig. en dat komt door dat ene woord, door de plaats in de tekst van dat ene woord, door het aanraken van dat woord en het uitgummen van dat woord weer – dat het hoe intiem ook gebruikt wordt hier door jacob – toch van ons allemaal is – ‘liefste’ krijgt de plaats die het verdient – dat je het aan kunt raken om het te laten verdwijnen. om het woord mee te kunnen nemen. levenslang.
VIDEO
Magda Haan – speurend naar iets van jou in mij Rik van Boeckel – met wat altijd geschreven wil worden Frans Terken – klaar voor het ongewisse Petra Maria – het was zo indringend Jacob de Bruin – en zelfs dat Elbert Gonggrijp – de zee zilverwit in het glinsteren Erika De Stercke – nu onze handen elkaar vinden Ton Huizer – is er alleen maar licht dacht ik Vera van der Horst – ik geef toch om je Cartouche – ja jij, jij alleen Anke Labrie – het doet er niet meer toe Ien Verrips – een donker bijten op de tijd Jako fennek – tot lang na ons verdriet Conny Lahnstein – en jou mijn lief blijf ik nabij
Wie wint de enige echte virtuele – het gedicht dat je altijd al had willen schrijven – trofee op pomgedichten? een vrijer thema is niet denkbaar. maar het moet er toch wel een keer van komen, lieve dichters. die onontkoombaarheid kan niet langer geparkeerd. moedig voorwaarts zegt de grote schrijver maar niet eerder voordat we het gedicht dat U altijd al – nou ja als elke week gaan we genieten hier. u kent de regels: de gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd. het gedicht dat ik altijd al had willen schrijven de ontmoeting die wellicht jaren eerder al had gemoeten dat er gezongen werd zoals ik had willen zingen nu ik kijken kan zoals niet eerder en van de eenvoud adem vol van liefde dat vanzelfsprekende gelukpom wolff
Dag Pom Niets is belangrijker dan je blauwdruk. Hier gaat dit gedicht over -Fijn weekend! : Blauwdruk Met liters slootwater zoek ik door jouw verleden speurend naar iets van jou in mij de tijd van voor de oorlog en schuivende ringen de blauwdruk van een gewild plan leven in witte lijnen een zegen geven aan antwoorden aan dromen aan het wispelturige gras en bewegen als een bloem. Magda Haan –> toch nog even opgezocht – het zo nadrukkelijk gepresenteerde woord blauwdruk. geldt het iedereen, geldt het magda, mij ook wellicht. ik zelf neig toch meer om mijzelf net iets belangrijker te vinden dan mijn tot heden nog niet gevonden blauwdruk. ik heb in de boekenkast gekeken nergens een blauwdruk te vinden van pommetje. of misschien toch deze aanwijzing: wildernis waar gehakt wordt blijft slechts spaanhout staan daar gelden oerwoudwetten wildernis en klaagt men stenen uit de grond hier bouwen we een nieuwe stad van krijt voor verjaagden uit de wanhoop op de resten bouwen we blauwe bomen en ook witte als volledigheid al iets is is volledigheid misschien het bier dat we samen dronken onder deze blauwe boom waar ik de lijnen zag waarbinnen ik je dacht te weten wonderkind steeds witter er hoeven geen mensen bij uit: pom wolff, je bent erg mens uitgeverij holland, haarlem 2005 magda kent haar bloedeigen blauwdruk in poëzie – laten we haar het voordeel van de twijfel gunnen. het is tenslotte hier de wereld van de poëzie. bijna weet ik zeker dat de dichter jacob de bruin – ook wel jacob blauwdruk – op het puntje van zijn stoel zit. als er iemand van blauwdrukken houdt dan is het die de bruin wel. er hoeven tenslotte geen mensen bij. Magda is zoekende en aan de drank: slootwater. grapje – ik begrijp het slootwater in de eerste regel niet. maar dat ligt aan mij. ze zoekt en vindt zoveel is zeker – ik vermoed dat een dna drager wordt onderzocht. ligt er een ontwerp van de magda zoals wij deze vandaag kennen? dat is de vraag. dromen, wispelturig gras en een bloem de antwoorden. zo bezien een relativerende en in wezen ook grappige beschrijving van de dichteres. beter gezegd haar gevonden blauwdruk.
Goedemorgen Pom, hier mijn bijdrage aan de enige virtuele. Groeten, Rik Reflectie in poëzie De wereld in de tegenaanval verliest het van de poëzie dat geen virus is maar een vaccin van woorden met betekenis geïnjecteerd reflecterend op de geschiedenis niemand wil die zo schrijven in de krochten van alleenstilte wordt een gedicht uit aderen van eenzaamheid verbonden met wat altijd geschreven wil worden met voorschriften van een universum dat taal als de natuur van de mens ziet via hart en gedachte reist het gedicht naar het wit gekleed omhulsel van schrift en geleerdheid het grootoog neemt het aan voorziet de gedachte van zin de stilte van gevoel en betekenis. Rik van Boeckel 24 april 2020 –> hmm rik van boeckel weet in elk gedicht wel iets kosmisch van boeckels te construeren. poëzie als vaccin lezen we nog in de eerste strofen met beide voeten op de harde en meedogenloze grond. of daar doet de tijd in de vorm van de geschiedenis al haar intrede, zijn al snel de voorschriften uit het universum van toepassing verklaard. tussen alle grootheden heen weet grootoog gedichtstilte – geboren uit de oerknal die stille eenzaamheid heet – van gevoel en betekenis te voorzien. rik neemt ons altijd mee van klein naar onmetelijk groot en brengt ons altijd verrijkt weer terug tot de zin van ons bestaan. wonderlijk eigenlijk.
Dichter bij een onderdak Iemand deelt links en rechts klappen uit roept kappen nou met dit dorre leven ik verzamel het hout dat omvalt laat het dubbellaags grijs kwasten door een behulpzame buurvrouw die me met haar ogen bij de les houdt zegt ze dat het stevig en meer dan genoeg is voor een schuilplaats ze schildert een raam een deur om toevlucht achter te vinden en maakt een knus huisje met ruimte op de muren voor wat ik dag en nacht wil schrijven ik steek een vlag op het dak en binnen breken we stil het hoofd over hoeveel adem nog en wanneer klaar voor het ongewisse dat ons wacht © FT 24.04.2020 –> frans terken richt alvast een poëtische schuilplaats in tegen de gewetenlozen die mensen slechts in termen van dor hout of in termen van een economische eenheid beschrijven. maar moet je ze zien kronkelen als ze zelf een beademing met een buisje in hun aangetaste kelen zouden behoeven. de grootspraak van de gewetenlozen berust op angst, egocentrisme totdat de buisjes hun eigen keeltjes in mogen. dan is de grootspraak voorbij in de keldertjes van de zwagermannetjes. voor alles bang geweest schreef een naamgenoot. frans terken schuilt ‘Voor gepatenteerde gekken’ zoals in het gedicht beschreven en door wende bezongen. de buurvrouw – de kunsten – zij bieden vooralsnog uitkomst en geborgenheid.
Wat ik altijd al had….wil… schrijven. Songteksten die mij beïnvloed hebben als dichter. Meteen de nummer 1: The Sound of Silence, Simon and Garfunkelhttps://youtu.be/NAEppFUWLfc THE SOUND OF SILENCE zet alles maar stil doof de lichten in het bleke maanlicht wil ik je zien wees maar stil het was zo indringend vol morgen als de ochtend met adem op de ruit teken ik je een hart uit mijn ziel petra maria –> Petra roep het heiligste van het heiligste aan – de stilte – paul simon (die andere deed alleen maar een tweede stemmetje): ‘And in the naked light I saw Ten thousand people, maybe more People talking without speaking People hearing without listening’ of ze gehoord en gezien wordt blijft wel de vraag. het gedicht dat je altijd had willen schrijven is nu geschreven – maar was het gedicht wel geschreven als ze eerder al gehoord of gezien was. ooit was ze er zo enorm vol van dat de situatie slechts in termen van stilte kan worden beschreven. morgen blaast ze hem uit met hartjes. het gedicht is heel klein en teder gehouden – naar mijn hart! – moet ik zeggen – en ik zou willen dat iemand mij een gedicht zo op deze verstilde wijze zou toeblazen – maar helaas – ik ben slechts de lezer van een gedicht dat op tenen is geschreven en op tenen in mijn kamertje hier in buitenveldert binnen is getreden. uit respect loop ik vanochtend ook op kousenvoeten.
Tsja, Pom, het blijft een uitproberen om tot het juiste gedicht te komen. Laat ik er dan maar aan wensen te raken…. Hartelijke groeten, Elbert Ars Poetica Dichten is het herhaaldelijk uitproberen van nieuwe zinnen. Een nest te bouwen, het schikken van onze veren. Omdat het niet anders kan, omdat het steeds moet. Dichten lijkt op ademen, het tot stand brengen van ideeën. Onlangs heeft het landschap zich weer aan onze ogen toevertrouwd, wil de zee zilverwit in het glinsteren. Hoe zeg je dit, mijn liefste: hoezeer ik je ook aanvoel het went nooit, het aarzelt je, wil je alle seizoenen lang. Die ene zwaluw, maar zo voorbij nog voor ik hem kon benaderen – Elbert Gonggrijp, Egmond aan den Hoef, zaterdag 25 april 2020 –> ja dat de zee zilverwit zal glinsteren – mooi beeld – alsof de zee knispert in de handen van de dichter gonggrijp – in wezen komt elbert op dezelfde waarheid uit als die hierboven door jacob ook gegeven is – dat de liefste smelt als sneeuw voor de zon maar dan in alle jaargetijden en dat dat ook zo moet omdat het een fenomeen is voor een dichter te groot om zomaar mee nemen. dat dichten ademen is om de liefste te bereiken – zie hier dan toch de waarheid zoals deze nog nooit door de dichter in deze directheid werd beschreven. en de zee zal zilverwit glinsteren – elke ademhaling brengt de dichter dichterbij zijn/haar liefste.
Schaduw Laten we klinken op het gekwaak aan de vijver in deze heldere nacht nu onze handen elkaar vinden. Een reiger gluurt groen. Onze lippen dagen hem uit tot ver voorbij de kruin van paraplubomen. Wij, sterren zonder afstand gloeien aan de rand van het water. Erika De Stercke een heldere nacht, een reiger, lippen en de geliefden zij gloeien als de sterren aan de hemel. een hemels script voor een film. mooie beelden. maar de film moet nog beginnen zeg maar. de karakters uitgewerkt. schreeuwde ik hierboven er hoeven geen mensen bij. dit gedicht roept om mensen en om wie wat en waarom. zij gloeien als kooltjes in een nog aan te steken open haardnacht.
Licht Misschien is er alleen maar licht dacht ik en las het voorjaar in de bomen alleen maar licht niet te vangen in het denken of zoiets banaals als een gedicht Ton Huizer ton huizer altijd uitkijken. het goud ligt op de loer. voor je het weet sleept ie het goud voor ieders neus weg richting 010. en ja hoor – niet dat het goud nu al vergeven is – maar zo subtiel als deze dichter de dingen kan belichten is van grote klasse. het gedicht krijgt de plaats die het uiteindelijk toekomt in het AL. poëzie als atman getekend tegenover én in een allesomvattend oplichtend brahman gevoel.
Bekentenis Het lukt me niet, het eerlijk zijn als je vraagt: vind je het mooi met die koenekinderogen ook al ben je honderd jaar Als ik nee zeg, voel je je bedrogen want ik geef toch om je, waarom doe ik je dan pijn. Je mijdt me voortaan, bent niet meer open en ik ben een chagerijn. Dus liefste, wie je dan ook bent, omdat je blijkbaar jezelf nog niet kent, bespaar ik een hoop gedoe voor mij en jou, lieg ik, wel met neergeslagen ogen, maar toch recht in je gezicht al schrijf je het allerslechtste gedicht, behalve als ik echt van je hou Vera van der Horst –> eindelijk de bekentenis waarop we jaren hebben gewacht. een veelbelovende titel- eindhoven boven zeg ik – maar ik moet het gedicht nog lezen. ojee de eerlijkheid meteen al in de eerste strofe om zeep geholpen. en ja ze moet wel liegen van zichzelf lezen we – met neergeslagen ogen – (kan ze toch niet – kijkt u maar eens goed naar de foto – dat ze dan die ogen neerslaat – nee vera is vera en ze is een belangrijk dichter en een gouden mens maar een actrice is zij niet – een vrouw met neergeslagen ogen neerzetten – zonder in een onbedaarlijk lachen uit te barsten is haar nog nooit gelukt. ik moet het precies zeggen: een vrouw met neergeslagen ogen neerzetten zonder meteen met pretoogjes op te kijken is haar nog nooit gelukt. het gedicht vraagt u mij? die betoverende en allesomvattende en intrigerende laatste regel verdient beter. ze houdt dus niet van hem. dat weten we nu.
Wonderlijk- Wat ik altijd al gewild had op mijn rug languit in het gras wolken wegkijken achter de zon het blauw van boven naar beneden halen, laten stralen over blote huid ogen laten dwalen naar een navel als middelpunt van het universum aan het touwtje trekken overeind komen, me vastklampen en klimmen, opstijgen naar de einder om als post-it ready made eigenhandig aan een ballon rond te dwarrelen en dat – met de wind als postiljon – jij mij opvangt me bij de hand neemt en openvouwt als een windroos waarop je varen kunt ja jij, jij alleen – ik draag je als een steek in mijn zijde, een wonde die open bloeien blijft zo zou ik voor altijd onder handen zijn 25-04-2020 Cartouche –> nou hij ‘heb’ zijn best gedaan. onze cartouche! een liefdesgedicht. aanvankelijk licht als een ballonnetje van toon hermans. poëtisch als de dichters in de windroos serie van henk van zuiden. bijna een koplandopening van een gedicht. die plek in het gras waarvan hij had gewild dat hij het was – de open plek in het gras en dan zwaarder – die open plek als een open wond in zijn zijde – cartouche de jezus christus aan het kruis maar zelfs daar zal zij in hem bloeien. in zijn open wond die dan nu is beschreven zoals de poëzie en het thema vandaag dit aan de dichter vragen. zoals de geliefde is getekend in 4 woorden: ‘ja jij, jij alleen’- en met deze 4 woorden maakt de dichter Cartouche de geliefde de geliefde van alle lezers. wonderlijk toch hoe meer particulier hoe meer van ons allemaal.
Ha Pom, Hopelijk alles goed. Ik kan momenteel geloof ik niets opbeurends bijdragen. Het zij zo. Mocht het te somber worden: gewoon niet plaatsen. Mooi weekend verder, Hrtgr. Anke de minnaar meteen al een lafhartig spel te snel de regels losgelaten waartussen zij te spelen dachten wie er begonnen is wie er gewonnen heeft het doet er niet meer toe het spel was al verloren bij de start armzalig dwarrelen woorden neer geen plaats voor poëzie een rouwbetuiging voor zijn vrouw nog altijd haar vriendin anke labrie (25-04-2020) toestanden mogen we opmerken. tussen al het lief het leed hier gedeeld door Anke van een relatie die vanaf de eerste minuut al niet onder een gelukkig gesternte plaats mocht vinden. geen plaats voor poëzie merkt dichteres terecht op – maar in een gedicht krijgt die opmerking wel iets poëtisch – hahaha – zo werkt de poëzie nu eenmaal alle onrecht de deur uit totdat er een gedicht van overblijft. een gedicht als een rouwkaart voor een verloren gegane liefde – maar bij dit soort liefde hoeft niet gerouwd – is het eerder de opluchting van voorbij die de dag weer kleur en licht kan geven.
Daar dan! Deze pomqueeste doet me denken aan wat Paul Simon zei in een interview, dat hij wenste dat hij Stille Nacht had geschreven. groeten Ien wachtend in de schaduw een donker bijten op de tijd ontdaan van hunkering is wachten niets dan blijvend zielloos zijn totdat de keten breekt de eerste woorden los een regel nog één een gedicht Ien Verrips –> we dalen een beetje af in de krochten van de poëzie heb ik het idee hier. Ien. niet alleen van de poëzie maar ook van het mensdom en de donkere aarde om de mensheid heen. mooie regel – dat bijten op de tijd. om je mond bij af te likken – je tanden op stuk te bijten. de boodschap lezen we is dat een leven zonder hunkering in ieder geval een zielloos zijn inhoudt. resteren uiteindelijk de woorden, de regels, het gedicht. Ien weet altijd heel veel geschreven te krijgen in weinig woorden. merkwaardigerwijs houdt ze daarbij de aandacht van de lezer vast. zoals het een goed dichter betaamt.
Hoi Pom, ben blij weer mee te kunnen doen vanuit dit alpenland. Heb een fijn weekend. Groet van Jako. achteraf de troost die ik niet gaf een liefde, gestrand, ontzield mijn onvermogen haar te koesteren en steeds geen troost die tot lang na ons verdriet in de kiem gesmoord bleef vergeef me mijn onhandig liefhebben mijn struikelen en moeizaam opstaan en laat me je bekennen dat voor het sneuvelen van deze liefde jou geen blaam treft dat je een mooi en edel mens bent jako fennek ook een bekentenis lijkt me – Jako – het gevaar dreigt op te gaan in het sentiment van het moment van schrijven. en dat gebeurt hier – ten koste van de poëzie – natuurlijk is het een mooi en edel mens als een edelweissbloemetje jako. maar dat begrepen we al. en ze zal het je wel of niet vergeven. maar daar draait het nu net om in de poëzie. vergeeft ze het jou nou wel of niet en waarom. dat willen we in wilde en genadeloze strepen op het doek zien gezet – in alle mogelijke liefde haat of verdoemenis streken. een dichter kent geen onvermogen of het is het onvermogen dat met alle kracht die de taal in zich heeft onontkoombaar is gekenschetst. en die kracht ontbreekt in dit gedicht.
Als ik later dood ben, en mag kiezen, dan het liefst die grote witte vleugels, waarmee ik – zoals in mijn dromen – kan vliegen in onzichtbare luchtledigheid, verstrooi ik elke nacht schitterende sterren en jou mijn lief blijf ik nabij, geniet ik van niets moeten, zal ik spinnen als ik slaap, liet ik alles op zijn beloop, dan alleen dat hemd wat ik verruil voor een huispak en dan alles, vooral jou zal missen god nondeju Conny Lahnstein bij leven en welzijn gelukkig geschreven, conny. de liefde reikt ver – de liefde overwint alles. conny getuigt van haar liefde tot dat tot dat – ja zelfs tot in de dood zelf zal ze de geliefde missen – een onmetelijke menselijke behoefte de dood in geschreven, aan de dood meegegeven – de levende weet dat die behoefte er niet meer zal kunnen zijn – de vloek op het leven blijft de dood. de poëzie hier het gedicht van Conny als medicijn tegen de dood.
Gepubliceerd door Pom Wolff
Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman.
In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes.
Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'.
Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.)
'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.
Bekijk meer berichten
Dichter bij een onderdak
Iemand deelt links en rechts klappen uit
roept kappen nou met dit dorre leven
ik verzamel het hout dat omvalt
laat het dubbellaags grijs kwasten
door een behulpzame buurvrouw
die me met haar ogen bij de les houdt
zegt ze dat het stevig en meer dan
genoeg is voor een schuilplaats
ze schildert een raam een deur om
toevlucht achter te vinden en maakt
een knus huisje met ruimte op de muren
voor wat ik dag en nacht wil schrijven
ik steek een vlag op het dak en
binnen breken we stil het hoofd over
hoeveel adem nog en wanneer klaar
voor het ongewisse dat ons wacht
© FT 24.04.2020
Wat ik altijd al had….wil… schrijven.
Songteksten die mij beïnvloed hebben als dichter.
Meteen de nummer 1: The Sound of Silence, Simon and Garfunkel
https://youtu.be/NAEppFUWLfc
THE SOUND OF SILENCE
zet alles maar stil
doof de lichten
in het bleke maanlicht
wil ik je zien
wees maar stil
het was zo indringend
vol
morgen
als de ochtend
met adem op de ruit
teken ik je
een hart
uit mijn ziel
petra maria