uw webmaster kon het deze week niet laten om deze zogenaamde noodmaatregel ‘avondklok’ af te keuren. er ligt geen wetenschappelijk bewijs onder de maatregel. de maatregel is naar ik vermoed ingezet – niet om de corona te bestrijden – maar om een ander doel te dienen – lees het gebrek aan handhaving te verdoezelen – nee deze maatregel kan absoluut niet door de (juridische) beugel. je loopt nu eenmaal om 5 over 9 geen Corona op buiten als je die om 5 voor 9 daar ook niet oploopt.Het verbod op détournement de pouvoir, gedeeltelijk Frans voor ‘machtsverdraaiing’ of (meer gebruikelijk in Vlaanderen) ‘afwending van bevoegdheid’ of ‘machtsafwending’, is een verbod voor bestuursorganen om bestuursbevoegdheden te gebruiken voor een ander doel dan waarvoor ze gegeven zijn. In Nederland is dit verbod ontstaan uit jurisprudentie van de Hoge Raad der Nederlanden en is nadien gecodificeerd in art. 3:3 Awb het besluit is onzorgvuldig tot stand gekomen, de werking is buiten proportioneel en juridisch gezien een draak. en laat u niets wijsmaken BOA’s mogen vooralsnog niemand qua corona bekeuren. hoe dan ook we hebben altijd nog de poëzie. ik was erg gecharmeerd door de bijdrage van Antony Oomen – de eerste uit zijn serie Avondklok en door de bijdrage van Anke Labrie – zij relativeert wat ons wordt aangedaan op een wijze wijze. ik zeg tweemaal goud. en voor de vlinder die nog moet uitvliegen van Ien Verrips brons. van harte!
‘avondklok’ vanmorgen op mijn oefenrondje moeizaam lopend met mijn stok langs de struikelstenen bij het Merwedeplein zie ik haar beeldje staan beschenen door de zon in gesprekken onderweg en op de bankjes om haar heen waar ik even op adem kom vang ik op dat het wel oorlog lijkt maar elke vergelijking gaat hier mank juist nu besef ik des te meer hoe vrij ik nog altijd langs deze struikelstenen lopen kan anke labrie –> Anke keert de dingen om, de normen en waarden ook. en struikelt niet over de tekenen des tijds. de herinneringen aan vroeger die in geen verhouding staan tot wat ons in dit land bij deze regering tot lotgenoten maakt. dat als je lekker in je bed ligt te chillen dat je dan de straat niet op mag en als je weer wakker bent frisse lucht in vrijheid kan ademen. niet iedereen zal het met anke eens zijn. die genoemde zaken (de struikelstenen als teken van herinnering en de huidige avondklok) staan wat mij betreft ook in geen enkele verhouding tot elkaar. ik zelf kan het alleen niet hebben dat zo een blaaskaak als een grapperhaus die elk gezag verloren heeft – die zich zelf nergens aan stoort of houdt mij een beetje gaat vertellen waar ik wel of niet mag staan en wanneer in de buitenlucht. het gedicht geeft wel stof tot nadenken. dat we niet te snel onvergelijkbare grootheden zullen vergelijken. het zijn de wijze woorden van anke.
Avondklok Zoals het klokje thuis klinkt Zo klinkt de avondklok Stilte gevuld met tik tok Verduister uw ramen Vermom uw korte-golfradio Als hoedendoos of kloosterbrood Luister en fluister Radio Oranje op de tast Buiten huivert het stilzwijgen Wie komt er bij me schuilen Onderduik op zolder In mijn boekenkast Alleen de vogels zwijgen niet De vleermuizen De sirenes en de dwazen © Antony Oomen 20.I/2021 Amsterdam –> Antony stuurde aan pomgedichten punt nl deze week een drieluik in. de eerste ook geplaatst in de wedstrijd – nou ja wedstrijd – eigenlijk buiten mededinging – maar nogmaals geplaatst vanwege die prachtige laatste strofe. de andere strofen niet minder fraai. een mooi gedicht dat zich ook van onderen naar boven laat lezen. of de strofen kris kras door elkaar. elke strofe sterk als brokjes tijdsbeeld – een goed getroffen tijdsbeeld. met subtiele verwijzing naar verleden tijden.
Antony Oomen – Alleen de vogels zwijgen niet/ De vleermuizen/ De sirenes en de dwazen Rik Van Boeckel – bomen zien mij niet meer Magda Haan – de laatste minuten in vrijheid Petra Maria – zet de wekker maar op sterven als je oud bent Frans Terken – In het licht van de lantaarns beweegt een vage schaduw Anke Labrie – langs de struikelstenen bij het Merwedeplein Cartouche – buiten de deur, alleen in het donker Ien Verrips – vlinders dromen Elisa Smit – Door het donker dolend Erika De Stercke – om me te verliezen
wie wint de enige echte virtuele -“Ga nu maar liggen liefste in de tuin…” maar niet na negenen!!! – trofee op pomgedichten punt nl? “Ga nu maar liggen liefste in de tuin…” maar niet na negenen!!! ook pomgedichten punt nl kan niet om deze kleine politiestaat heen. een avondklok hoe verzin je het. de avondklok of de zinloosheid der dingen. een verzetje, het verzetten van de klok of wordt het een echt verzet. dichters aller avondklokken verenigt u. alsof de tijd heeft stilgestaan. binnen bent u veilig, buiten loert het gevaar, alleen de hond zal u redden. de dichters Oomen en de Haan en van Boeckel stuurden al avondklokken in – ik kies de mooiste voor de ‘wedstrijd’ en voeg deze alvast toe – als de avondklok u ook roept stuur rustig in – u kent de regels: de gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd. een juweel weet je in alle dingen ligt van het weten eigenlijk niets meer dan we altijd al wisten we nemen ze mee en denken er zogenaamde betere tijden bij al weten we wel beter een dichter als babak zou hier in het gedicht met iets onontkoombaars komen een kostbaarheid die hij jou zou omdoen jou en jou alleen pom wolff
Avondklokkenspel Het Ankerpark is mijn avondanker de Leidse Haven de eerste etappe de boten aan de Zijlsingel begroeten mij met schilderachtige kleur het avondommetje is ten dode opgeschreven bomen zien mij niet meer dragen geen takken virus over op mijn licht snotterende neusvleugels het avondklokkenspel zingt de mutant neemt de macht over zo verdwijnen de uren om ‘s avonds rond te gaan. Rik van Boeckel 20 januari 2020 –> ook het gedicht van Rik buiten de wedstrijd ingestuurd deze week – Rik bewogen door naderend onheil zijn gedachten poëtisch vorm gegeven na een avondwandeling – toen de avondklok nog niet was ingesteld. ik lees “de mutant neemt de macht over” – de jonge en grapperhaus – willen wel eens even laten zien hoe ferm zij zijn. deze mutanten! van mensen die nog wél redelijk kunnen nadenken. goed dat er dichters zijn.
Avondklok Het aftellen is begonnen de laatste minuten in vrijheid sluit de gordijnen voor glurende buren en zwerfhonden hier staan de wijzers stil de klepel is verstomd laten we nu maar proosten op autoloze straten en stille nachten de maan verlicht dak en goddelozen de stad is weer van hun Magda Haan –> heel aardig deze aandacht voor daklozen en voor mij als goddeloze. maar magda het zijn niet alleen de zwerfhonden die vrijelijk na negenen hun behoefte op de straten kunnen draperen en door de straten gaan. het zijn ook de vrijgestelden met een touwtje in de hand die de afgelopen week de asiels plunderden en achter hondjes aanlopen twee weken lang na negen uur in de avond. om die beesten in februari weer te dumpen – over zwerfhonden gesproken.
lang geleden stond ik op een berg en dacht dat de hele wereld mij zag nu loop ik in de avond door verlaten straten geen nood, ik heb een hond ziet mij alleen de jas van thuisbezorgd wie controleert de tijd zet de wekker maar op sterven als je oud bent lang geleden stond ik op een berg en dacht dat ik de hele wereld kon zien Waar is mijn berg? petra maria –> ‘geen nood ik heb een hond’ – schrijft ze – en wat voor een hond – met hondje kan petra maria de wereld aan – zoveel is zeker – een wereldverscheurend dier dat de avondklok aan flarden zal rijten/bijten. maar nu nog niet. het gedicht kent één wereldregel: ‘zet de wekker maar op sterven als je oud bent…’ deze regel verdient een beter gedicht om zich heen. je kunt ook zeggen deze regel doet alle andere regels in welk gedicht dan ook wegsmelten.
Schaduwhond In het licht van de lantaarns beweegt een vage schaduw alsof hij speurt naar sporen van een uitgelaten hond een die in de kuiten van avondklokkenluiders wil bijten die de blaf binnenbeks houdt om gerucht te voorkomen de riem om de nek als zit hij vast geketend aan de grollen van de baas een gebod als voor ons – ‘af’ en ‘liggen’ dansen naar de pijpen mag nog net © FT 23.01.2021 –> de lichte kritiek op de avondklok van Frans deel ik – u las het al hier boven. die avondklok is nergens goed voor. levert alleen onrust op en verzet – bijzonder weinig mensen gaan de straat op in de regen en de kou als alle kroegen gesloten zijn en alle evenementen zijn afgelast. en daar komt bij dat de aerosolen besmetting nog steeds ontkend wordt blijkbaar. ga je naar buiten dan loop je nauwelijks risico op besmetting. waarom jongeren geen pleziertje gunnen in een verlaten park in de regen en de januari-kou? de schaduwhond van Frans gevangen en geketend door duistere regelgeving.
Blad Ga nu maar, liefste voor de avond valt dacht jij mij het groene gras te zijn, ik was niet meer dan die lege plek, die plak jonge , die krul botergoud om de buik te vullen toen de honger je overmande dat vreemde uur tot waanzin dreef de klok als een gek doortikte maar die stil je niet buiten de deur, alleen in het donker van je eigen heim kun je een sprietje vinden om je aan vast te houden, een sprankje kracht stroom van een paneel om kleur te brengen in een stuk verijsde aarde, die lege plek terug – tot leven, ga nu maar liggen liefste, schuif een eindje dan kan ik jou naast gelegen blad zijn , goud beschenen 23-01-2021 Cartouche –> het is weer een Cartouche in volle glorie- een romantisch gedicht in een adem uit te lezen – de woorden, als sneeuwvlokken als verlangen neergedaald op de liefste – maar wel in het zonnetje. een adembenemend gedicht waarin de dichter er van alles en nog wat bijhaalt om de liefste te bekoren. van mij mag het. natuurvergelijkingen met koplandwendingen – er vallen blaadjes, er krult botergoud – hoe dan ook de vraag blijft hier of zij wel op hem valt.
deze interval van tijd tussen toen en dan eertijds en later hoe duiden wij dit vacuüm dit stilgelegd leven zonder glans hoe lang zal het nog duren voor wij weer vlinders dromen als wij dromen Ien verrips –> deze vlinders bevallen mij wel omdat ze kunnen worden gedroomd als er wordt gedroomd voorlopig zijn ze nog niet aan de orde – de avondklok als vacuüm beschreven – ook wel mooi – ja Ien weet hoe je vlinders – normaal gesproken ongeveer het ergste – in poëzie aankondigt.
Hallo, Ik ben nieuw met de site. Verzeild geraakt via Vera van der Horst. Geen idee hoe dit werkt, of ik gewoon kan insturen. Ik dacht doe eens een poging voor een inzending rondom het onderwerp Avondklok. Met vriendelijke groeten, Elisa Smit (32, Eindhoven) ————————————— Avondklok Wist je dat de bomen praten als de stilte overneemt ritselend en krakend de dag vervreemd Dat als de lucht zwart kleurt, licht valt op andere zaken Dat ik dan luisteren ga en ook al zijn plassen aan het plonzen ik luisteren ga Door het donker dolend met mijn trouwe joekel klamp ik mij nu aan zijn asbus als ik luisteren ga wanneer ik de nacht kus Elisa Smit –> nee kind dat wist ik niet – praten ze dan die bomen? wat een onzin. misschien kunt u even met die afgetreden oranje prinses contact opnemen? zij zal u verder kunnen helpen. ik wil niet zeuren maar dt ligt hier meer voor de handt bij het woordt ‘vervreemdt’. en ‘plonzen de plassen’? wat een gedoe he allemaal. kind toch. beste elisa – poëzie is niks voor jou – ga tekenen, schilderen, spreek een prinses aan, loop door de ‘plonzende plassen’ na negenen – allemaal goed. maar doe niet aan poëzie. daar is al teveel van. geen idee schrijf je hoe deze site werkt. nou zo dus.Brief aan Elisa Beste Elisa, in een mailbericht neemt Vera vd Horst het voor je op. ze schrijft mij: ‘Ze is zo n leuk mens en moet nog zoveel leren.’ ze schreef nog wel meer: ‘Pom, wat ben je keihard tegen elise, ze heeft pas poëzie ontdekt, is het ook veel aan het lezen nu en vreselijk enthousiast. Ahhh, vind ik echt jammer dit en heb wel beetje spijt dat ik je site genoemd heb, was misschien nog iets te vroeg. Had op wat opbouwende kritiek gehoopt voor haar, niet dat ze helemaal afgebrand werd, Ze pikt best snel dingen op, dit was ook niet het het beste van haar, Ik voel me nu echt beetje schuldig. Liefs vera Beste Elisa deze site is niet uitgevonden om op pedagogische wijze liefhebbers aan de poëzie te brengen. maar ja als Vera om opbouwende kritiek vraagt wie ben ik dan om dat te weigeren. regel 1 bij poëzie is – blijf achter je eigen werk staan – wat anderen ook zeggen. stuur je werk pas de wereld in als anderen jou niet meer kunnen beledigen. wat mij opvalt is dat je 3x als ik luisteren ga herhaalt. in een gedicht moet je niet herhalen bij hoge uitzondering als het functioneel is kun je dat een keertje doen. vragen stellen – je begint ermee – vragen om een antwoord – de lezer kan dat antwoord geven – ik gaf je ook meteen antwoord. stel voorlopig geen vragen in je gedichten. dan ben je meteen van de antwoorden af. plassen plonzen donker dolend – dit soort vormen werken goed in de reclame, ook in een gedicht maar dan moet het subtiel gedaan worden – niet dat de spetters je om de oren vliegen. je laatste regel ‘wanneer ik de nacht kus’ vind ik een mooie poëtische regel – vertel eens in een gedicht met die regel als eerste regel wat er vervolgens gebeurt, met jou met de nacht, met de dingen , met de wereld met de avondklok, met vera van der horst. en stuur me dan dat gedicht op – dan zal ik jouw gedicht met trots plaatsen. lieve groet, pom
samen was ik een vlinder, zocht de zoete plekken om me te verliezen in wat duizelen doet nam je mee, niet één keer, om te behagen telkens weer, om te plagen, een leven lang Erika De Stercke –> oh no not me!!! een vlinder – nee he ze zal het mij toch niet aan doen? – maar ja hoor – ze doet het gewoon onze Erika – vreselijk al die vlinders die door een gedicht heen vliegen en wat ze allemaal meemaken die vlinders. je wil het niet weten. ik wil het ook niet weten.
Gepubliceerd door Pom Wolff
Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman.
In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes.
Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'.
Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.)
'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.
Bekijk meer berichten
Schaduwhond
In het licht van de lantaarns
beweegt een vage schaduw
alsof hij speurt naar sporen
van een uitgelaten hond
een die in de kuiten van
avondklokkenluiders wil bijten
die de blaf binnenbeks houdt
om gerucht te voorkomen
de riem om de nek als zit hij vast
geketend aan de grollen van de baas
een gebod als voor ons – ‘af’ en ‘liggen’
dansen naar de pijpen mag nog net
© FT 23.01.2021
lang geleden stond ik op een berg
en dacht dat de hele wereld mij zag
nu loop ik in de avond door verlaten straten
geen nood, ik heb een hond
ziet mij alleen de jas van thuisbezorgd
wie controleert de tijd
zet de wekker maar op sterven als je oud bent
lang geleden stond ik op een berg
en dacht dat ik de hele wereld kon zien
Waar is mijn berg?
petra maria