Cartouche wint de enige echte virtuele – het laatste uur / ultima hora – trofee op pomgedichten punt nl – Frans Terken zilver, Ton Huizer brons

prachtige bijdragen toch weer bij het het ‘themaschilderij’ – het laatste uur / ultima hora – in 1915 als ik het goed heb –  geschilderd door diego rivera – de grote liefde van frida kahlo – te bewonderen in het COBRA museum te amstelveen. we vroegen om drama we kregen drama – soms ingehouden soms uitbundig altijd in poëzie. dank dichters dank.

en het werd wederom webmaster niet makkelijk gemaakt de eremetalen toe te wijzen. prachtige regels van ien verrips, petra maria en ton huizer, een meeslepend epos van frans terken, de doordringende eigenheid van anke labrie – ga daar eens uit kiezen. ik kies Cartouche voor het goud. drama in optima forma – met een boven alles uit torende passie lijken de woorden op het papier gesmeten – met een – als het nou nog niet duidelijk is dan maak ik er maar een eind aan – maar het is wel duidelijk beste Cartouche – goud voor gloedvol en van harte. zilver voor Frans Terken en brons voor de rotterdammer Ton Huizer. het is god zij dank niet allemaal feijenoords boninsegna wat de klok slaat in rotterdam – een beetje beschaving kunnen ze daar wel gebruiken. wel fijn dat genoemde club met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid volgend jaar zal degraderen. zoveel brandhout in een oud stadion – dat zie je niet vaak. gelukkig hebben we ton huizer nog. eremetaaldelers van harte!


Hora est

Hoezeer het me trof, zoals ik je terugzag
vannacht – een lucide droom – je ogen
wegdraaiend, je mond steil achterover
terwijl ik me in jou wilde overwinnen
wachtend op wat komen zou, kwam
 
een paar minuten – eeuwigheid
die een leven in tweeën deelden
me met stomheid sloegen alsof het
ons laatste uur, dat wat ik met jou had
de hemel – nooit dichter binnen handbereik
 
wat lippen brandt en monden snoert
al wat je proeven mag alsof je
nooit samen gestorven – dat
verlangen van verdoving
verlangen sec
 
blijft me bij – geen gedicht
dat daaraan tippen kan
hora est de hoogste tijd
 
27-06-2021 / Cartouche


–>
hmm nu het nog kan de ultieme ontlading in woorden samengevat door de dichter die hulpeloos zijn tekort onder ogen ziet. en het allemaal benoemd krijgt in een gedicht voor de porten van de hel weggesleept. die immer wederkerende droom die nog net voor … kortom een romantisch gedicht op een wijze zoals we Cartouche kennen – deze liefde laat en liet zich niet beschrijven – een dichter komt nog het dichtste bij – daarom is Cartouche dichter.
  • Petra Maria: maar liefste weet je dan niet dat…
  • Ien Verrips: de argeloosheid die zich niet verweren kan
  • Cartouche: een paar minuten – eeuwigheid
  • Anke Labrie: je hand nog warm
  • Ton Huizer: naast zoveel overmacht
  • Rik van Boeckel: wij glijden weg met hem
  • Frans Terken: nog een paar woorden van waarde


wie wint de enige echte virtuele – het laatste uurultima hora – trofee op pomgedichten punt nl?
 
het schilderij – het laatste uur / ultima hora – in 1915 als ik het goed heb –  geschilderd door diego rivera – de grote liefde van frida kahlo – te bewonderen in het COBRA museum te amstelveen. een thema dat deze week dichters zal inspireren. nou ja dat hoop ik. het laatste uur, haar laatste uur, uw laatste uur, zijn laatste uur. drama genoeg lijkt mij. nu de gedichten nog –  u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
 


ergens werd gesproken
je verwachtte witte jassen
je zei hier woon ik niet
dat wist ik wel
 
ik zag een deur openstaan
een onopgemaakt bed
een boekenkast
zonder dichtbundels
 
iedereen weet het nu
je was zo stil de laatste tijd
ik zei dat doet ze niet –  echt niet
maar je deed het wel
 
zo zie je maar weer
de ene mens is de andere niet
je hebt ook van die gedichten
waar geen vinger achter te krijgen is
 
pom wolff

ULTIMA HORA

hij gooit met een wijds gebaar
zijn mondkapje weg
dacht nog even
waar is die jongen met dat bord
‘gratis knuffels’
graait in zijn zak op zoek
naar een muntje

was jij niet die joviale windvanger
ging het zo anders
had het leven golven
dat was voor die persconferentie
mompelt hij uit het veld geslagen
en met de app mag ik weer reizen
ik lach niet meer onbevangen

waren de dagen toen nog
het ergste wat gebeuren kon
maar liefste weet je dan niet
dat het ‘ultima hora’
minstens de gedachte aan
verworven liefde toekomt
want wat is de opgemaakte balans

dat vroeg ik hem
met een wijds gebaar

PETRA MARIA


–>
prachtige bijdragen toch weer bij het het ‘themaschilderij’ – het laatste uur / ultima hora – in 1915 als ik het goed heb –  geschilderd door diego rivera – de grote liefde van frida kahlo – te bewonderen in het COBRA museum te amstelveen. we vroegen om drama we kregen drama – soms ingehouden soms uitbundig altijd in poëzie. dank dichters dank. bij Petra Maria begint de poëzie in de derde strofe – de meer wereldse inleiding laten we graag aan het proza. hoe tijd van leven hoe dan ook een aflopende zaak is en de vragen daar bij te stellen lezen we in die prachtige derde strofe – waar geen woord meer bij hoeft:
 
waren de dagen toen nog
het ergste wat gebeuren kon
maar liefste weet je dan niet
dat het ‘ultima hora’
minstens de gedachte aan
verworven liefde toekomt
want wat is de opgemaakte balans

dat vroeg ik hem
met een wijds gebaar



Bericht bekijken




pas later dringt het door
van het ervoor dat toen bestond
en later pas daarna
 
achteraf blijk je te weten
wat je deed en waar dat was met wie
’t besef van hoe zo’n laatste uur
een gat slaat in de tijd
de argeloosheid
die zich niet verweren kan


Ien Verrips
 
Op 9.11.2001 was ik met mijn beste vriend in Segovia waar wij een krant kochten en dachten naar een foto van een nieuwe game te kijken


–>
ook Ien laat de woorden met de tijd een verbinding aangaan. de inleidende woorden mogen wat mij betreft weg. het lijkt wel wiskunde. het gedicht begint met die prachtige wending richting argeloosheid:
 
achteraf blijk je te weten
wat je deed en waar dat was met wie
’t besef van hoe zo’n laatste uur
een gat slaat in de tijd
de argeloosheid
die zich niet verweren kan


waarom willen dichters zo graag zo vaak net te veel? waarom vertrouwen ze niet op het kostbare gevoel van de lezer. achteraf blijk je te weten dat ook in poëzie een argeloosheid is gelegen die zich niet verweren kan – en zich nooit verweren zal.





de dood
 
 
een lichte zucht
meer was het niet
je hand nog warm
 
daarna zo vlug
je hoornvlies
en wat er verder bruikbaar was
 
je lieve lijf als as verstrooid
 
de dood
een goede minnares
hoop ik
 
en ik
het ging hier niet om mij
dacht ik toen nog
 
 
anke labrie


–>
je hand nog warm – de dood een goede minnares dat hoopt ze – wie achterblijft heeft als opdracht de woorden te schrijven mooier dan eerdere woorden maar altijd in die harde onvolkomenheid. want ook woorden brengen het leven niet meer terug. dat er ook aandacht mag zijn voor wie nog wel een tijd van leven heeft. zo staat het beschreven.
 
Foto: Cimitero Staglieno,
         Genova (C) Ton Huizer




Naast het bed

Vele malen afscheid genomen
in de pauzes van je diepe dromen
gebogen
 
als het rietje in het lege glas
verkreukeld
als de zakdoek in je hand van was
beneveld
 
na een zoveelste doorwaakte nacht
klein
naast zoveel overmacht
 
Ton Huizer


->
‘naast zoveel overmacht’ valt bijna niet te leven – een prachtige passage van die Huizer. die rotterdammer. soms denk je dat rotterdammers alleen maar feijenoord in zich mee dragen. maar gelukkig hebben we ton huizer nog – die het europese culturele erfgoed bewaakt en er hele mooie gedichten bij schrijft. en dan uitkomt bij zo een laatste regel – bij die twee kleine laatste regels – zo vreselijk precies beschreven dat werkelijkheid en poëzie voor een keer op elkaar passen:
 
klein
naast zoveel overmacht


 
De last van de laatste seconde


Het laatste uur vindt de eigen weg
hij ziet de klok niet later slaan


ademnood weerstaat geen stervensuur
zo kijkt hij op van de geboortegrond


wij dragen de last van de laatste seconde
hij schiet omhoog doch valt zo neer


wij glijden weg met hem in stil verdriet
hij ziet ons niet wij zijn gezond gewond.


Rik van Boeckel


–>
het thema tijd is op het lijf van Rik geschreven. en tot de laatste seconde laat Rik de taal bewegen, laat Rik de beweging toe – niet meer tussen aarde en de sterren – maar zachtjes uitdovend en wegglijdend  in ‘stil verdriet’- waarna stilte.
 
Laatste ronde


Gemis draagt een wit hemd
op een zwarte broek
doet op zondagen een strik om 


steekt twee vingers in de lucht
en wenkt je terloops dichterbij 
om je een lege tafel te wijzen


in de linkerhand een dienblad
de glazen gevuld met traanvocht
een gouden glans tegen beter weten in


het schuim dat danst en dampt
eraf geblazen als een hete bitterbal 
die tong en mond brandt


schrijft dan niets vermoedend op een nota
nog een paar woorden van waarde
weggesleept voor het laatste uur


© FT 27.06.2021

een meeslepend verhaal in woorden van poëzie. het leven in de kroeg verbonden met eindigend leven, geëindigd leven – de laatste ronde heeft geklonken. zo zijn we weer terug in de werkelijkheid. en hoe nodig soms een borrel is om het leed weg te drinken. heel soms ook de poëzie om het te verteren.

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) 'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.

Doe mee met de conversatie

1 reactie

  1. ULTIMA HORA

    hij gooit met een wijds gebaar
    zijn mondkapje weg
    dacht nog even
    waar is die jongen met dat bord
    ‘gratis knuffels’
    graait in zijn zak op zoek
    naar een muntje

    was jij niet die joviale windvanger
    ging het zo anders
    had het leven golven
    dat was voor die persconferentie
    mompelt hij uit het veld geslagen
    en met de app mag ik weer reizen
    ik lach niet meer onbevangen

    waren de dagen toen nog
    het ergste wat gebeuren kon
    maar liefste weet je dan niet
    dat het ‘ultima hora’
    minstens de gedachte aan
    verworven liefde toekomt
    want wat is de opgemaakte balans

    dat vroeg ik hem
    met een wijds gebaar

    PETRA MARIA

Laat een reactie achter