DITMAR BAKKER wint de zondagochtend wedstrijd op de pom eenmalig op de zaterdagmiddag – OP LOCATIE EINDHOVEN – onder en met de heerlijke klanken van singersongwriter BJORN VAN ROZEN!! juryrapport door de enige echte en een keer niet virtuele PETER LE NOBEL!!  nu met alle commentaren!

Nou hieronder maar mijn zeer persoonlijke verslag van een prachtige middag en avond bij Vera van der Horst -de zondagochtendwedstrijd eenmalig op de zaterdag met als juryvoorzittter Peter le Nobel – op de site pomgedichten leest u de inzendingen – 7 gedichten ingezonden door dichters en aanwezig op locatie en beoordeeld door Peter – en andere gedichten vandaag met een commentaar voorzien van mijn hand nog. vera meldde mij zojuist dat haar filmopnamen allemaal mislukt zijn en dat ze in een diepe droefheid daarover de nacht heeft doorgebracht. maar wat was het mooi – de gedichten voor de wedstrijd voorgedragen te zien door de dichters – kon zelf ook een keer meedoen met het gevaar te winnen – maar Ditmar Bakker werd terecht uitgeroepen tot winnaar – hij had niet ingestuurd maar was wel aanwezig op locatie – de filmbeelden op FB geven een indruk van zijn kunnen. een liefdesgedicht voor Vera -de zo lieve gastvrouwe – uitgesproken later op de avond met begeleidende klanken van Bjorn van Rozen –

zo kregen we een heel intiem poëziefeestje voor 10 personen met dranken en spijzen met woorden over geliefden en verloren geliefden en waren we elkaar tot steun – wij poëten en zangers toch altijd als de verjaagden uit wanhoop aan de drank. ja wat was het mooi de voordracht van Hans F. Marijnissen – de lokale held in eindhoven – met prachtige en helende poëzie – tot troost van de toehoorders. wat was het mooi arie van egmond met kritische blik amsterdam gedichten te zien doen. na elk wedstrijd gedicht besprak Peter le Nobel in gewijde woorden de kunstuiting en wist in elk gedicht wel een bijzondere twist. we kregen bloederige maar zeer aanschouwelijke poëzie te verwerken van Ien Verrips – ien weet altijd heel indringend te beschrijven waar de individuele mens niet toe in staat is – en dat dan doet ze heel overtuigend. Ditmar deed en passant een gedicht uit het hoofd – Ditman kwam zag en overwon – de primus inter pares meneer wolluf krijste Bettie – hoorde ik in goed eindhovens naast mij brommen. onee dat was Abraham Von Solo die met een gedicht de show stal en daarna nog enige van zijn befaamde spermagedichten de wereld inspoot. René Brandhoff die uit groningen eindhoven als enige zonder file wist te bereiken – was blij weer met een begin van POËZIE inspiratie en overtuigde met zijn observatiepoëzie – een bijzonder persoonlijk geluid – waarin eigenaardigheden van de mensheid worden opgetekend. onder tussen zong Bjorn van Rozen nieuwe romantische liedjes met en zonder lieflijke rafelranden. Ditmar won en gaf zijn gewonnen trofee aan vera van der horst – om haar later in het poëtische zonnetje te zette op FB nog net op filmbeelden vastgelegd. het was mooi en indrukwekkend. en dat was het. dank jullie wel.

ergens op de zondag mijn verslag. van deze bijzondere middag/avond in eindhoven – lekker beginnetje de A2 dicht – even omrijden via breda antwerpen eindhoven – maar toen – maar toen ontplofte de schoonheid aan alle kanten om stil van te worden met poëzie René Brandhoff – de tot in haar puntjes – tot in het gaatje zoals ze zelf sprak – voorbereide poëzie van gastvrouwe Vera van der Horst – van de immer strenge doch rechtvaardige Ien Verrips die in de tweede strofe van haar tweestrofelige gedicht zoveel bloed wist te openbaren dat de eindhovense ambulance-brothers en sisters er geen herman brood  meer in zagen – Hans F. Marijnissen las Evelien gedichten en een bijzonder gedicht voor zijn zusje van wie afscheid werd genomen – we kregen een zeldzaam optreden van Bjorn van Rozen met o zo fragiele nieuwe liedjes en daarbij ook een bjorn van rozen/ Ditmar Bakker duo optreden zo fijngesnaard dat er gehuild werd en zonder schaamte gehuild werd – het was zo wonderschoon dat schoonheid voor heel even in een oneindig geluk veranderde in iets van oneindige gelukzaligheid opging.  en toen moest Arie van Egmond nog met amsterdamse gedichten – gedichten over AM – STER – DAM!!!.  en kregen we de aktiepoëzie van Abraham Von Solo als hoofdgerecht – stonden wij toehoorders weer met beide benen op de grond. waarop von solo hier en daar iets van sperma had gedeponeerd –  morgen meer verslag – het was zo mooi – zo mooi. een middag / avond om dankbaar te zijn.


Peter Le Nobel spreekt het juryrapport uit – hieronder te lezen – woorden van waardering over de werken van de aanwezige dichters – iets later roept de juryvoorzitter dichter DITMAR BAKKER uit tot winnaar van deze zondagochtendwedstrijd –



Een meetbaar niets – Hans Marijnissen 
Met als kop ‘Een meetbaar niets’ maakt het gedicht van Hans Marijnissen eigenlijk een valse start. Komt een ‘meetbaar niets’ mijn niets meer of minder over als een woordspelletje, een ‘aangelengde herinnering’ roept dan juist weer wel bijzondere beelden in mij op, mede dankzij dat ‘verstrooide as’. Marijnissen komt dan ook op dreef in het gedicht met kudden wolken die elkaar opzoeken en verstrengelende wortels. En er speelt zich een verhaal af: via de afslag ontsnapt hij als al die verbroedering wel erg klef wordt. 

Een zaterdag – Arie van Egmond

Het moet een enerverende zaterdag zijn geweest, maar uiteindelijk komt alles toch nog goed. Van Egmond weet deze alledaagse situaties zo te verwoorden dat je de adem inhoudt: komt het ook nog recht? Er wordt wel twijfel gezaaid: “We hebben geen grond, bouwen is zinloos.” En dan een welhaast opgewekte uitsmijter: “Maar vliegen tegen de laatste slok / voldoet.” De verwikkelingen zijn te groots, te meeslepend en te veranderlijk om van een eenhapscracker te mogen spreken. 

Zonnewende – Vera van der Horst

Eerst kreeg ik even een allergische reactie toen de maan en de sterren ten tonele werden gevoerd, maar gezegd moet worden: de dichteres moest wel iets doen nu zij stelde: “Alleen de zon kan ons nog aan.” De stijlmiddel was nodig voor het laten binnenkomen van de derde strofe, waar de metafoor wordt gedragen door krachtige beelden en schijnbare intenties, met als uitsmijter: “in de glazen die wij zo gulzig leegden.” 

Iets in de verte – Pom Wolff

Wolff houdt van metaforen met verontrustende rafelranden, zoals een bloesem als graftak of meer van beelden met een prozaïsche kant: ‘halte liefde’. De grote woorden wanhoop en troost weet Wolff te tackelen met de eenvoudige zin: ‘Dan heb ik wat voor onderweg’. Door het grote en kleine te combineren, blijf je geboeid doorlezen. De derde en vierde strofe zou je bijna fluisterend moeten voordragen, en in het laatste onderdeel weliswaar een ster, de zon, wat onmiddellijk weer wordt gerelativeerd met ‘iets in de verte’. ‘Brak en ontdaan’ werd ik zeker niet van dit gedicht. 

Hans brak – René Brandhoff

Enige relatie met Hans berust op zuiver toeval, waarschuwt de dichter. Er zijn namelijk vele personen die in hun doorzonwoning simpele oplossingen voor grote problemen hebben. In hele eenvoudige, parlando bewoordingen wordt de onmacht van een doorsnee man geschetst om het leed door oorlogen, klimaten en mislukte relaties onder woorden te brengen, te temmen desnoods. Het is een gedicht dankzij de uitsmijter: ‘Hij brak’.  




Zonder titel – Abraham von Solo

De eerste helft van het gedicht heeft een wat lange aanloop: dat de personage volop aan het drinken is, weten wij zo langzamerhand wel. Maar in de tweede helft volgt een grappige wending, als de wijsheid zodanig in de kan is, dat zijn partner wel op sterk water gezet moet worden. De laatste twee strofen maken uiteindelijk veel goed als daarin afgevraagd wordt waar het fout gelopen was: “De keel in / Of de gootsteen.” De poëzie komt aan het eind naar voren, met juist zo min mogelijk woorden: “Je stralen verwarmen me / Breken / In het glas / Op tafel.” 

 Zonlicht brak de glazen – Ien Verrips 

Verrips houdt het bij een eenvoudig beeld, maar wel als lijdensweg dat de hele nacht duurt. Toen ik in de keuken werkte, was de paniek altijd groot als er splinters vielen in het eten of een stuk van een mes verdwenen was in het diepgevroren vlees. Alles kon altijd meteen worden weggegooid. Verrips maakt duidelijk waarom. 

de zondagochtendwedstrijd op de pom eenmalig op de zaterdagmiddag – OP LOCATIE EINDHOVEN – onder en met de heerlijke klanken van singersongwriter BJORN VAN ROZEN!! juryrapport door de enige echte en een keer niet virtuele PETER LE NOBEL!!
 
wie wint de enige echte virtuele maar ook echte ‘het zonlicht brak in de glazen…’ – trofee op pomgedichtendag? (naar een dichtregel van de gastvrouw) – nu al inzendingen van:
  • Hans F. Marijnissen – het zonlicht brak
  • Arie van Egmond – het zacht met liefde te spreken woord
  • Vera van der Horst – in alle kleuren van de regenboog
  • Pom Wolff – dan gaan we in ons zelf op
  • René Brandhoff – Hij brak.
  • Ien Verrips – de zon was al lang onder
  • Abraham Von Solo – Je stralen verwarmen me
  • …………………………………………………………………………………….
  • Rik van Boeckel – van harte met je 70ste verjaardag
  • Erika de Stercke – hoe een glas in stukken kan spatten
  • Cartouche – het zonlicht dat de glazen brak
  • Anke Labrie – weerkaatste het in jouw ogen
  • Frans Terken – zo gebroken als we zijn

Een meetbaar niets

Er was een ochtend voor nodig,
een slordig ontwaken
en een hernieuwd afscheid
voor deze vlucht. Ik kwam bijeen.

Bossen drongen aan,
tegenliggers naderden,
een kudde wolken zocht elkaar op,
het zonlicht brak.

In de glazen pui
en verstrooide as hervond ik
een aangelengde herinnering
aan wat had kunnen zijn. Ik kwam weg.

Bomen streelden elkaar
en verstrengelden wortels.
Tussen de stammen werd het niets
weer nu en dan meetbaar.

Een afslag bracht opluchting,
ik zag weer een zon
en wat op een uitweg leek,
even maar, lang genoeg. Ik sloeg af.

© Hans F. Marijnissen 2022.


Een zaterdag
 
Jou in het hoofd, jou en je roesglas.
Jou in het hart en wat waar al niet.
Barst de strijd los, vallen er scherven,
als log de zon bezig is te zakken.
 
Ik sleep een foto van een uithoek, een jaar
met nauwelijks nog woonrecht in herinnering.
Die staat. Dan meld je je.
 
Ik schenk bij en het herneemt de positie,
het zacht met liefde te spreken woord
in de bewogenheid, uit de kooi van het kader.
 
Je bent terug, je laat je horen, kromt of danst
als ik verder in de gloed je hier al weet.
We hebben geen grond, bouwen is zinloos.
 
Maar vliegen tegen de laatste slok
voldoet.
 
Arie van Egmond
Amsterdam, 2013
Zonnewende

We hebben alles zelf gedaan
de maan en sterren in de hemel geprikt
de goden verzonnen

We hebben de geur uit de bloemen gehaald
en alles wat zwak was weggeveegd
alleen de zon kan ons nog aan

Zie hoe hij met enig leedvermaak
moeiteloos zijn licht breekt
in alle kleuren van de regenboog

in de glazen die we zo gulzig leegden
 
 
 
Vera van der Horst
iets in de verte
 
natuur is mooi
er loopt van alles uit
de bloesem van nu is je graftak morgen
ergens – vallen we uit elkaar

chauffeur
doe mij halte liefde maar
voorbij de wanhoop en de troost
dan heb ik wat voor onderweg

iets moet er zijn
misschien te teer om te benoemen
een onontkoombaar niemandsland
nog zo onaf
 
zo onontgonnen
dat niemand daar ooit leven kon
of taal een weg heeft kunnen vinden
maar wij wel 

mijn laatste woorden zijn voor jou
nog een maal licht – de zon – iets in de verte
dan gaan we in ons zelf op – brak
en ontdaan van wie we waren
 
pom wolff
BJORN: ‘de zon komt op…”


Pom,
 
Dit moet het dan maar zijn. Voor een herbeginnende dichter. Enige relatie met welke Hans dan ook berust op zuiver toeval.
 
 
Hans brak
 
Zijn huis en doorzontuin; bloedjeheet 
van voor tot achter de geraniums.
“Dubbele beglazing helpt niet veel, 
twee bier is beter”.
Hans vond zichzelf tóch even leuk.
 
Hans dacht altijd dat het zijn tijd nog wel zou duren, 
dat het met die zeespiegel wel goed zou komen.
En die oorlog, die verrekte oorlog,
die houwe ze maar bij hun eigen.
 
Hans hield al nooit zo van die moeilijke dingen, 
zoals oorlogen, klimaten en mislukte relaties.
Liever zag hij het zonlicht door een biertje schijnen.
Dáár werd Hans emotioneel van.
Hij brak.
 
René Brandhoff

Zonlicht brak de glazen
 
zonder licht te maken
begon ze de scherven op te ruimen
dat had ze beter niet kunnen doen
de zon was al lang onder
 
ze likt het bloed van haar vingers
glas kleurt haar mond rood
de splinter trekt voren in haar keel
rijt haar slokdarm open
boort zich in haar maagwand
 
zij was al dood
lang voor de zon opkwam
 
aug. 2022 – IEN VERRIPS
 
 
Ik neem nog een slok
En blijf drinken
Tot je weer verschijnt
Vanaf het moment dat je verdween, heb ik dorst
 
Ik drink bier
Drink wijn
Drink whiskey
En water met paracetamol
Maar jij komt niet terug
Nog niet
 
De dorst wel
En ik drink
En blijf drinken
In de morgen aan de keukentafel
Na twee scotch met ijs is de depressie verdwenen
Verlaat ik me op logica
Neem nog een borrel
Nullen en enen
En weet hoe het zit
 
Jij bent ontstaan uit sterk water
Staat nu ergens in een weckpot
Ik kijk rond me
Maar durf niet naar de kelder
Waar de jampotten staan
Beter er nog één achterover te slaan
 
Het daalt 
Ineens voel ik het anders
Het is duidelijk waarom ik drink
Dat is omdat je dan weer terug komt
Je kan elk moment de kamer binnenstappen
Of ik de kamer uit
En dan zul je daar zijn
 
Maar ik kom de kamer niet uit
Ook jij verschijnt nog niet
Nog één dan en nog één in het verschiet
Tot de morgen
 
Wanneer je verschijnt na de nacht
Lig ik allang met mijn kop op het hout
Me dromend afvragend
Waar het fout gelopen was
De keel in
Of de gootsteen
 
Je stralen verwarmen me
Breken
In het glas
Op tafel
 
Abraham Von Solo

pomgedichten feliciteert RIK met zijn 70ste rondje – van harte RIK

Universeel inzicht

Het licht verdwijnt nimmer uit zicht
sterren geven universeel inzicht

glazen blinken uit op terrassen
wij dagen elkaar vaak uit

zonsondergang koelt ze af
breekbare inhoud licht geduldig op

na zon volgt liggend maanlicht
wij dansen door de nachtschaduw

tot het ochtendrood verschijnt
zien wij dromende glazen in duisternis

zij breken de dag langzaam open
in de keel wordt het licht geproefd.

Rik van Boeckel
26 augustus 2022 de jarige rik van boeckel die helaas niet aanwezig kon zijn – wij van pomgedichten – ik en de majesteit feliciteren rik van harte met een nieuw levensjaar vol van hart en ritme en poëzie – ongetwijfeld – dansen tot aan het ochtendrood – dat is het optimisme van rik van boeckel – heerlijke energie – bijna in elk gedicht over de lezer gegoten en in volle teugen genoten.


meezinger 
 
hoe een afstand ons wegduwt in stilzwijgen
bloesems zijn de bloemen van fruitbomen 
ze maken sprongen naar het gras 


vochtigheid aan mijn voeten in een ochtend
waar de slaap niet wil opstaan, ik gaap mee
en door de wolken heen zoek ik jou


hoe een glas in stukken kan spatten zelfs 
zonder dat een ruzie de aanleiding geeft
scherven dansen op de mat 


een zonnige dag betekent veel bij een kilte
van het alleen zijn, ik draai aan de radioknop 
en zing bij de hits als een opgeladen batterij 



Erika De Stercke 

erika – schoonheid levenslust maar ook de pijn verwoord in dit gedicht – een gedicht dat eigenlijk een peter le nobel behandeling behoeft voor een gepast commentaar -peter zou het wellicht als volgt verwoorden: erika weet in opgeladen woorden de taal die kracht mee te geven dat hierbij niet meer gesproken kan worden van een eenhapscracker. neen hier is het leven en de eenzaamheid van het leven in volle glorie beschreven – maar door alles heen weet de dichter de zon te laten schijnen – door alle strofen heen het zonlicht waaraan de lezer – ook de lezer zich kan warmen. dank je wel erika.
Voor jou

ik heb jou – C. – alleen gelaten’
of was jij het veeleer die mij, wij
die elkaar al zo lang hebben
vergeven het zonlicht
dat de glazen brak

jij als enige – sirene –
die een boot omzingt, uitkijkt
op mijn spiegelschip, vannacht nog
toen ik je droomlach in het water zag
je hoge zang me ervan langs gaf

haast heel voorbij leek
te komen in een golf van zuchten
voer voor vreemde vissen

varend op lokroep van verlangen
hang je aan een draad van zij en ik
vastgebonden aan mijn pijnboommast
de oren vol was voel ik dat je erbij bent
het bauwgroen in je blik die me volgt

–als ik na je eilandrots gerond
je landengte achter me gelaten
de doorsteek naar spuigat maak–

mij na zingt zoals nooit tevoren – jij
weet mijn stem zal je achterhalen, vangen
en overstromen in je aren, niet als lood
of oudrood ijzer maar als klare taal
het aabbcc van een Lodeizen

in lengte van dagen
*kun je me niet verlaten – nu
morgen overmorgen ooit

gaan we
samen onder zeil

Cartouche , 26-08-2022


*geïnspireerd door en geënt op het
gedicht “je hebt me alleen gelaten” Hans Lodeizen

je hebt me alleen gelaten
maar ik heb het je allang vergeven
want ik weet dat je nog ergens bent
vannacht nog, toen ik door de stad
dwaalde, zag ik je silhouet in het glas
van een badkamer
en gisteren hoorde ik je in het bos lachen
zie je, ik weet dat je er nog bent
laatst reed je me voorbij met vier
andere mensen in een oude auto
en ofschoon jij de enige was die
niet omkeek, wist ik toch dat jij
de enige was die mij herkende de enige die
zonder mij niet kan leven
en ik heb geglimlacht
ik was zeker dat je me niet verlaten zou
morgen misschien zul je terugkomen
of anders overmorgen of wie weet wel nooit
maar je kunt me niet verlaten

Hans Lodeizen
Uit Verzamelde gedichten
Amsterdam, Van Oorschot 1996
Zie ook de uitleg van Lambert Wierenga


een adembenemende lodeizen inspiratie door Cartouche – buiten mededinging – wat hadden we hem en deze graag voorgelezen gehoord in veraas tuintje – ooit gaan we Cartouche horen – deze toch wel erg goed geslaagd – ik hoor de woorden zelfs met begeleiding van bjorn van rozen op de achtergrond – deze overgave in woorden zou zo erg gepast hebben gisteren avond – cartouche dank je wel.
het zonlicht nam de tijd
verdween achter de bomen
speelde daarna nog tikkertje 
met de golven in de baai

pas bij de laatste stralen
brak het in onze glazen 
weerkaatste het in jouw ogen
waarin ik voor het eerst 
mezelf nu eindelijk weer zag
zoals ik ooit bedoeld was

anke labrie
in twee simpele strofen weet anke – maar eerst die prachtige eerste regel over het zonlicht en de tijd – door naar de tweede strofe – het leven te schetsen zoals het bedoeld is. in twee strofen 4 ogen op de kaart. om het leven te 4en.
Scherven

Zoals alles breekt
lege glazen na beschonken
de scherven na de dronk
na de nacht de ochtend

ik bood je een bed
koos jij het strand
waar we de roes van de wijn
met de sterren deelden

dat je de zon als troost hoopt
niet de stralen kleuren het hoofd
het is schaamrood dat uit de glazen
op de wangen trekt

zo gebroken als we zijn
de stoet van lege flessen
wij temidden van de scherven
die als kaarsenhouders om een baar


© FT 27.08.2022 –
frans helaas op locatie verhinderd toch een inzending buiten mededinging deze week. over scherven. de herinnering aan tien jaar geleden wat betreft scherven – ooit een zondagochtendwedstrijd op locatie in de groote weiver in wormerveer – toen juryvoorzitter – toen al – peter le nobel – iedereen liet winnen de foeilelijke trofee aan diggelen liet vallen en elke dichter een scherf aanreikte. deze scherven van frans meer poëtisch en romantisch met een zwart randje: omdat toch alles breekt – maar zo gebroken als we zijn het leven dienen en aanvaarden. mooie gedachte.

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) 'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.

Laat een reactie achter