Het zout op de lippen
Omdat het overvol is de stad een pakhuis
opeengepakte meute op de vierkante meter
neem ik de vlucht naar een schiereiland
over de hoofden lopen kan ook hier
het aanlokkelijke van schuimkoppen
het rondborstige van aanrollende golven
weg uit de gekte naar een ondiepe duinpan
waar de kunst van stilleven heerst
onder het geschreeuw van meeuwen
meereizend theater op het podium van zee
.
FT 18062016
het eilandleven samengevat. met deze regels van frans hoeven we niet meer met de boot naar texel, terschelling of andere nog verder gelegen oorden. het lezen een reis. terken in optima forma in de tweede strofe – en voor uw rust de strofen drie en vier. de vogeltjes op de koop toe. in deze terken huist de stad, de natuur, frans terken zelf en de kunstenaar die in enkele regels u op een wereldreis meeneemt, mooier dan u deze ooit zelf zult regelen. goud! en van harte.
JOOP KOMEN sturm und drank – CARTOUCHE aan de spa blauw – FRANS TERKEN met het zout op de lippen – RIK VAN BOECKEL hoera het ritme – ERIKA DE STERCKE in besuikerde glazen een bijdrage van MAJA COLIJN – en het eerste protest is binnen van JOOP KOMEN –
wedstrijd gesloten – dank jullie wel voor de bijdragen – geen makkelijk thema deze week. volgende week verheugen we ons op de komst van bregje zonderland. dan weten we onze verzen en woorden weer in onpartijdige handen. deze week ligt dat ietsje anders. uw webbie is wel voor de vrede maar heeft ook zo zijn voorkeuren. hieronder kunt u mijn commentaar lezen. joop komen komt in verweer nog voor de uitslag is gewezen. bovendien hanteert joop deze week een woordgebruik waarin woorden als ‘bouten’ niet van de lucht zijn – daar komt bij dat joop ons uitlegt dat de ene SOA de andere niet is. op kwaadaardige wijze wordt in het openbaar uitgelegd dat het seksueel overdraagbare alcoholisme wild om zich heen grijpt in bepaalde kringen. hoe dan ook de uitslag moet nog worden bepaald. iedereen zal begrijpen dat joop deze week niet in de prijzen valt – sterke thematiek dat wel maar de vorm waarin het allemaal gegoten is daar hebben we zo onze bedenkingen bij. jammer joop volgende week beter bij bregje.
wie wint de enige echte virtuele HOERA HET IS EEN…… trofee op pomgedichten?
ja wat is het nou geworden? en waar bent u zo blij mee? we lezen het hier heel erg graag. bregje zonderland is vanaf volgende week onze vaste juryvoorzitster (om de week) – wij van hier roepen dan ook hoera het is een bregje – maar wat of wie vervult u van blijdschap? er zal toch nog wel iets zijn of iemand die blij maakt?
u kent de regels: de gedichten niet te lang tenzij noodzaak – (of als u er een einde aan wil maken.) 20 regels is wel genoeg blijdschap. de andere regels als vanouds: u kunt uw gedicht als reactie plaatsen – onder ‘leave a comment’ – (even registreren, dan inloggen en dan uw reactie) – of stuur in onder ‘contact’. (zie rechtsboven) – ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaren verzekerd natuurlijk. deadline zondagochtend 1100 uur.
.
het is het droeve lot van joop komen – het onbegrepen zijn. schrijft ie een sonnet krijgt ie haatmails. die kinderen schrikken zich rot natuurlijk – het ‘mama ik moet plassen’ op de bekende dreinende toon is nu eenmaal in vele propere hollandse gezinnen een gevleugeld gezegde – ook in het oosten van het land – zijn de kinderen eindelijk zindelijk zit er een wildvreemde man op leeftijd op het schijthuis en die neemt ook nog gewoon 14 regels de tijd terwijl de kinderen het in het halletje in hun broek doen.
ja zo maak je nooit vrienden joop – het toilet leent zich niet voor poëzie – moeders kan de wasmachine weer laten draaien – huilende kinderen versmeren het goed onderhouden halletje – er vallen klappen – zo heb ik je niet opgevoed krijst moeders – alleen ouwe mannen laten alles lopen –overstuur natuurlijk en een stank van jewelste in het – tot voor kort – zo keurig onderhouden huis.
waarom joop moet jij nou uitgerekend op het toilet een sonnet schrijven en dan ook nog de boel herschrijven zoals we kunnen vaststellen. wist je niet dat vaders aan de drank was. moest dat de familie ook nog eens lekker ingewreven? je ontwricht hele gezinnen met je sonnetten joop. we wisten natuurlijk wel dat jij niet een maatschappelijk werker in je had maar een provocateur als deze hier hadden we echt niet achter je gezocht. pomgedichten staat wijd en zijd bekend als een vredesite –
.
.
een platenkamp, een kick, een winklaar, een droog, een gevallen engel als hagar peeters, een roop, al die schatjes getuigen dag na dag over de innemende wijze waarop hier op de pom de stoelgang beschreven wordt – de vrede dienende. die vaardigheid missen we hier joop bij jou in deze verder prachtige sonnetten. bregje zou glimmen maar ja die mag volgende week weer. ik ben deze week aan de beurt en wil het kort houden. jou kort houden. trek je wel nog even door? want dat missen we een beetje aan het einde in het gedicht ‘drang’. de boel blijft daar liggen. dat kan niet de bedoeling zijn. toch?
.
hebben we hier boven een joop komen gehad blij met elke grote boodschap en blij dat hij het ontkurken nog niet verleerd is – zaken van belang en goed om even bij stil te staan – met beide benen op de grond van het toilet – mag ik joop zo voor u samen vatten – cartouche duikt de natuur in – van de mens. ‘hoera hoezee’ het lijkt me een strijdkreet uit vroeger tijden. een schip een zegen en de diepgang. water zee en lucht – licht en lucht – de lanen op de paden in – cartouche marsjeert wat af. houd je vast de titel – geen touw aan vast te knopen het commentaar. onze cartouche blijft er vrolijk onder – moeder aarde kent vreemde kostgangers en laat in sommige gevallen echt te makkelijk over zich lopen.
.
Het zout op de lippen
Omdat het overvol is de stad een pakhuis
opeengepakte meute op de vierkante meter
neem ik de vlucht naar een schiereiland
over de hoofden lopen kan ook hier
het aanlokkelijke van schuimkoppen
het rondborstige van aanrollende golven
wie likt er niet aan het vooruitzicht
van ergens anders eens een feestje
vandaag de drukte rechts en links laten liggen
weg uit de gekte naar een ondiepe duinpan
waar de kunst van stilleven heerst
onder het geschreeuw van meeuwen
meereizend theater op het podium van zee
.
FT 18062016
.
Omdat het overvol is de stad een pakhuis
opeengepakte meute op de vierkante meter
neem ik de vlucht naar een schiereiland
over de hoofden lopen kan ook hier
het aanlokkelijke van schuimkoppen
het rondborstige van aanrollende golven
weg uit de gekte naar een ondiepe duinpan
waar de kunst van stilleven heerst
onder het geschreeuw van meeuwen
meereizend theater op het podium van zee
.
ik denk dat het gedicht heel goed kan zonder die wat gekunsteld aandoende derde strofe. sterker nog in de afgedrukte vier strofen is heel wat eilandleven samengevat. met deze regels van frans hoeven we niet meer met de boot naar texel, terschelling of andere nog verder gelegen oorden. het lezen een reis. terken in optima forma in de tweede strofe – en voor uw rust de strofen drie en vier. de vogeltjes op de koop toe. in deze terken huist de stad, de natuur, frans terken zelf en de kunstenaar die in enkele regels u op een wereldreis meeneemt, mooier dan u deze ooit zelf zult regelen.
Ode aan het ritme
Hoe het ritme verhaalt
rara het ritme onthult
en langzaam vertaalt
elk woord een klank uit een andere taal
de toren van Babylon verzint wat ooit werd gezegd
de oudheid een verhaal in vele zinnen verteld
we horen en lezen wat misschien is geweest
uitvergroot tot een mythe historie
een verzonnen mysterie prehistorie hysterie
hoera het ritme is gebleven
want het ritme geeft ons leven
als het hart niet meer klopt
is het gedaan zijn we weg
waren we er maar voor even
tijdens miljarden jaren de wereld gegeven.
Rik van Boeckel
18 juni 2016
.
het ritme een plaatsje gegeven in de wereld van de filosofie van rik van boeckel. en in de biologie mogen we concluderen. want wat niet meer klopt leeft ook niet meer. zo tikt de tijd door in de werken van rik, zo tikt de tijd in de taal, zo tikt de tijd in de taal van ons allemaal, uniform en door de eeuwen heen in ons hart. rik kijkt niet op een paar jaar.
.
Erika gisteren nog in de amsterdamse jordaan – festina lente – vanochtend al weer present op de pom – kind kind kind welk een leven lijd / leid je toch. onze bloed eigen DITMAR BAKKER zal trouwens worden afgevaardigd naar de NK poetry slam vanuit festina’s 020. een prachtig resultaat. uiteindelijk komt alles wat goed is boven drijven. we hebben er heel wat in moeten investeren. maar uiteindelijk is het zo als erika het beschrijft: ‘In de besuikerde glazen drenken we onze stemmen.’ en ook die andere regel zo treffend: “Nat van de klamme nacht kijken billen met een gulzigheid naar godendranken uit.” erika weet altijd de meest exclusieve momenten in een mensenleven aan te raken – de samenhang verzinnen we er zelf wel bij. ook het broodnodig fruithapje wordt hier niet vergeten. een uitgeperst sinasappeltje tegen de dorst. en allemaal in een setting van een heerlijke grandeur – marmeren trappen, godendranken en besuikerde glazen. bij erika is het heerlijk wegdromen zeker als ditmar weer eens niet naast je ligt.
Zondagmorgen.
Hé meisje, ik ben captain Sparrow en hoorde je van mij dromen
Wat fantaseer jij zoal ?
Nee niets, veertien-en-een-half
.
Maja Colijn
een fijne dialoog als in een jongensboek – een welkome bijdrage op de zondagochtend. kan nog spannend worden als ze nog even doortellen. laat joop het maar niet lezen van die sonnetten. ik zou zo iets niet durven schrijven. voor je het weet heb je joop in je nek. ik zeg altijd ik waardeer elk ingezonden werk. van dialoog tot sonnet. dank je wel ook maja. fijne zondag ver nog. niet teveel regels. niet teveel om joop te citeren bouten. niet teveel drank. teveel is nooit goed. liefs ook.
Drang
Hij zat thuis op de plee in stil verdriet,
wat komen moest dat wilde maar niet komen.
Het laatste restje hoop werd hem ontnomen,
toen luid een droge wind zijn lijf verliet.
Maar hij had veel karakter, zette door.
Zweetdruppels op zijn hoofd als nooit tevoren.
Door ’t hele huis was zijn gekreun te horen.
Zijn hoop ging langzaam in verdriet teloor.
Maar plotseling, hij perste als een kraamvrouw,
voelde hij zijn kans op succes vergroten.
“Het komt, het komt”, riep hij in dolle pret.
En met een hoofd, van ’t persen purperblauw,
stortte hij, bij ‘t gejuich der huisgenoten,
zijn zwaarbevochten vrachtje in ’t toilet
Nadat ik dit sonnet had geplaatst het tijdschrift ‘Diamantjes van het puik der Nederlandstalige dichters’, ontving ik woedende dreig- en- haatmails van geschokte lezers en lezeressen. “Of ik niet begreep dat hun kinderen dergelijke vuiligheid onder ogen kregen” en “Als je die smerigheid niet snel verwijdert dan vereren we je met een bezoekje” en meer van dergelijke angstaanjagende mailtjes.
Snel en laf wijzigde ik 1 letter in de titel en 9 woordjes in het sonnet en veranderde de laatste zin en de volgende edelsteen was geboren:
Drank
Hij zat thuis op bank in stil verdriet,
wat komen moest dat wilde maar niet komen.
Het laatste restje hoop werd hem ontnomen,
toen luid een droeve snik zijn mond verliet.
Maar hij had veel karakter, zette door.
Zweetdruppels op zijn hoofd als nooit tevoren.
Door ’t hele huis was zijn gekreun te horen.
Zijn hoop ging langzaam in verdriet teloor.
Maar plotseling, hij werkte als een kraamvrouw,
voelde hij zijn kans op succes vergroten.
“Hij komt, hij komt”, riep hij in dolle gein.
En met een hoofd, van ’t werken purperblauw,
rukte hij, bij ‘t gejuich der huisgenoten,
de halsstarrige kurk uit de fles wijn.
Joop Komen
Het zout op de lippen
Omdat het overvol is de stad een pakhuis
opeengepakte meute op de vierkante meter
neem ik de vlucht naar een schiereiland
over de hoofden lopen kan ook hier
het aanlokkelijke van schuimkoppen
het rondborstige van aanrollende golven
wie likt er niet aan het vooruitzicht
van ergens anders eens een feestje
vandaag de drukte rechts en links laten liggen
weg uit de gekte naar een ondiepe duinpan
waar de kunst van stilleven heerst
onder het geschreeuw van meeuwen
meereizend theater op het podium van zee
FT 18062016