VON SOLO: ‘Zou het leven gewoon echt één grote bezuinigings operatie van God zijn.’



Toen ik net begon met werken, was de mores, dat je met zijn allen rond een bepaalde tijd het kantoor betrad. Je werd erop aangesproken als je vijf minuten na half negen binnen kwam. Later in mijn loopbaan kreeg ik steeds vrijere functies, waar mijn afspraken de agenda en plaats bepaalden, waardoor ik niet elke dag meer op hetzelfde kantoor hoefde te zijn. Toen kwam het ‘Nieuwe werken’. Dat was een vooruitstrevend idee voor plaats- en tijdsonafhankelijk werken. Voor mij niet zo nieuw, want ik had al jaren geen vaste plek of tijd meer. 

Alles veranderde pas echt, toen we wegens het Chinese virus niet meer naar kantoor mochten. Veel mensen maakten hier gretig gebruik van en werden binnen twee weken middels Microsoft teams gefaciliteerd in het werken in onderbroek en overhemd, thuis achter een bureau. Veel mensen verdwenen ook gewoon helemaal uit de kijker. Na een paar weken werkte ik bijna elke dag al weer op kantoor. Het voordeel van een baan in een vitale sector. Mijn afspraken deed ik zoveel mogelijk fysiek. Weerstand opbouwen.
Toen de bui weer was overgewaaid, bleef het stil op kantoor. Men moest er weer aan wennen blijkbaar. Veel collega’s keerden helemaal niet meer terug in het fysieke domein. Werken vanuit huis was voor hen de norm geworden. Afspreken in het echt een last, omdat ze te ver weg woonden of gewoon te lui om hun woonst uit te komen. Op een doordeweekse woensdag of vrijdag kun je op de afdeling waar ik mijn standplaats heb een handgranaat laten ploffen zonder dat de bedrijfshulpverlener slachtoffers hoeft te tellen. 

Vorige week was ik op de Weena bij een hip communicatiebureau. Het was op een woensdag. Toen we om twee uur binnenkwamen waren er op de hele afdeling twee mensen aan het werk. Ik grapte, dat het er net zo desolaat uit zag als bij ons. Toen we om vijf uur weg gingen was de afdeling verlaten. Tegen mijn collega grapte ik, dat het bij commerciële bedrijven niet anders is, dan bij ons nutsbedrijf. Even dacht ik na. Hardop nadenkend uitte ik, dat het best zou kunnen, dat we in the Matrix zitten en dat er op content wordt gekort, vandaar dat er op bepaalde dagen zo weinig karakters meer rondlopen. Mijn collega merkte op, dat voelde als een Truman show, waar er flinke bezuinigingen op het personeel zijn geweest. We lachten. Wij waren er gelukkig nog in het echt.

De gedachte liet me die avond niet los. Oude mensen hoor je vaak zeggen, dat alle mensen van toen weg zijn. Dat terwijl er toch steeds meer mensen bij komen. Maar die mensen hebben geen plek in het leven van de anderen. Zou het zo zijn, dat je in je leven maar recht hebt op een bepaald aantal ondersteunde spelers. Die je naarmate de tijd vordert ontnomen worden. Zou het leven gewoon echt één grote bezuinigingsoperatie van God zijn. Tot er niets meer over is om op te bezuinigen.

VON SOLODICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEASTCheck de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nlLees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) 'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.

Laat een reactie achter