toen we bregje nog hadden op pomgedichten.nl – bericht d.d. december 2016
JURYVOORZITTER BREGJE ZONDERLAND ligt weer eens zwaar onder vuur. zwaargewichten pomgedichten MAX LEROU, JOOP KOMEN en CARTOUCHE keren zich en bloc tegen bregje.
JURYVOORZITTER BREGJE ZONDERLAND ligt weer eens zwaar onder vuur. zwaargewichten pomgedichten MAX LEROU, JOOP KOMEN en CARTOUCHE keren zich en bloc tegen bregje.
JURYVOORZITTER BREGJE ZONDERLAND ligt weer eens zwaar onder vuur. zwaargedichten pomgedichten MAX LEROU, JOOP KOMEN en CARTOUCHE keren zich en bloc tegen bregje.
ons bregje – de tweewekelijkse juryvoorzitter van de zondagochtendwedstrijd ligt stevig onder vuur. haar commentaar van gisteren viel niet echt in goede aarde – zo sprak zij over CARTOUCHE en zijn ‘maniertjes’ – ook wees zij op de ‘gemakzucht’ waarmee CARTOUCHE poëzie maakt: “Het zomaar afbreken van een zin is bij jou duidelijk een maniertje, gemakzucht.”
Ook de dichter MAX LEROU kreeg een veeg uit de pan van bregje – lerou een doodenge man volgens bregje: “doodeng die man”. bovendien heeft juryvoorzitster aangegeven niet meer een supermarkt te willen bezoeken waar max lerou winkelt of over schrijft: “De Lidl is een gevaarlijke winkel, ik durf er niet meer heen, stel je voor dat ik Max tegenkom.”
JOOP KOMEN komt zoals we hem kennen op voor zijn kunstbroeders. joop werpt zich zijn hele leven al in de strijd voor zijn vakgenoten. legendarisch zijn de verhalen over hoe hij zich inzette voor de dichters – laten we eens een paar namen noemen – roop, remco kerkhof, crielaart, de bruin, hoedemakers en haar hubert – ach wie niet – niet dat joops hulp geholpen heeft – ja van de wal in de sloot – want een fatsoenlijk gedicht hebben deze dichters na de interventies van joop niet meer kunnen schrijven – hoe dan ook joop weet uit ervaring hoeveel bloed zweet en tranen het vervaardigen van een gedicht kost. als één man staat joop op uit zijn scootmobiel en staat hij in voor max en voor cartouche tegen het gevaar BREGJE ZONDERLAND. lezen we eerst joop en daaronder cartouche en max lerou.
JOOP KOMEN:
kijk pom, die bregje, of hoe zhij ook moge heten, gedraagt zich als een onderwijzer(es), maar die in werkelijkheid op handen en voeten het basisonderwijs heeft doorgeploeterd om daarna amechtig op achttienjarige leeftijd het vmbo te verlaten.
enige kennis van dichtvormen is voor haar/hem als chinees voor een jordaanse kar-ga-door, hoewel zhij graag te pas en te onpas het woord sonnet gebruikt en daardoor zijn/haar onkunde etaleert.
Graag zou ik haar/hem de aanschaf van het nuttige boekje ‘versvormen’ van drs. P adviseren, maar ik vrees dat zelfs dat voor hem/haar is als hetzelfde chinees voor voornoemde kar-ga-door.
aangezien dit bregje noch voor literatuur noch voor het aanrecht geschikt is heb ik voor haar/hem maar één advies dat zhij zelf mag invullen.
echter moet ik hier vermelden dat ik met deze kritiek op ons aller breg te ver ben gegaan maar vergeef me, gezien mijn leeftijd en scootmobiel, die vrijpostigheid.
ga door breg, complimenteer of beledig de mensen tot meerdere glorie van b. zonderland en ga door met het etaleren van je geringe kennis van literatuur.
CARTOUCHE:
De zogenaamde maniertjes van bregje kunnen me gestolen worden. Het is voor eenieder volkomen duidelijk hoe de vork daar in elkaar steekt, dunkt mij. En wat, beste hollandse schooljuf te denken van ‘ik heb niets chronisch slopendS of slependS… bedlegerig ( ben ik) niet maar wel vaak lui… U meet met vreemde en verschillende maten, beste mevrouw. In het goud van ons Jolies kan ik mij overigens best vinden. Met vriendelijke groet, uw aller Cartouche.
MAX LEROU over ons bregje zonderland tegen JAKO FENNEK:
ik zou op mijn hoede zijn wanneer je een dame tegen het lijf loopt en zij draagt voor iedereen zichtbaar een groen waterpistooltje. wat direct opvalt is de bijpassende oogschaduw.
ze maakt er een sport van mensen met doordringende blik, zeg maar gerust ogen die dreiging uitstralen, aan te kijken. een sm-dame in een homo-erotische setting, ik noem maar wat. het komt als eerste bij me op.
een laatste waarschuwing. ze lijkt me van het meest sluwe soort. het waterpistooltje kan morgen zomaar donkerblauw zijn…check de oogschaduw!
Bregje Brexit zeg maar, weg gaat ze ermee een dezer, nu ze zoveel te ver is gegaan, is te veel op zoek naar de man achter het gedicht en linkt allerlei woorden uit het gedicht aan de dichter. Daarvan gaat ze dan uit om de boel en de zaak te beoordelen. Wie pakweg Cartouche kent, ik ben in dit geval, weet hoe goed de man gewoon schrijft, niet van zich af, niet van zich in, van zich uit. Gewoon schrijft. En dat het goed klinkt, daar heeft Bregjexit geen oren naar. Het gaat haar verder goed. Vooral verder
ik ben voorstander van een klein referendum over Bregxit