
De gedichten waren fijn om te lezen, stuk voor stuk, dus het uitdelen van de edelmetalen was – op Cartouche na – weer moeilijk.
Goud Cartouche
Zilver Frans Terken
Brons Jako
Liefs en niet smelten vandaag, hooguit voor een fijne omarming van een geliefde of van iemand die er een kan worden.
Jeanine/Bregje
Van die dag bleef alleen de kracht
de stilte van het ochtendlicht, dat
voorzichtig opkroop uit het gras
de volte van een oogopslag
die zich toonde toen
de trein traag langszij gleed
naar verlengde groenestraat
van heijendaal in richting kleef
mijn god welk een schoonheid!
jeanine:
Cartouche
Prachtig, meer kan ik er niet over zeggen. Of jawel, dat kan ik best, ik kan haarfijn uitleggen waarom ik het prachtig vind maar misschien vertel ik het dan stuk en dat zou jammer zijn. Liever houd ik de vervoering vast en reis nog even verder.
- Frans Terken – We verkennen de omgeving
- Rik van Boeckel – in de tuin vliegen vlijtige vlinders
- Marc Tiefenthal – Hoe oud ook het badhuis
- Erika De Stercke – Een tikje op mijn schouder
- Cartouche – kom, mijn lieve, laat ons nog even gaan zitten en zien
- Petra Maria maar omdat ik daar altijd zat
- Jako Fennek – je kijkt om je heen en denkt hoe ikea hier heeft huisgehouden

wie wint de enige echte virtuele – kom je mee? dan gaan we even zitten – trofee op pomgedichten?
we zijn benieuwd hoe de dichter deze uitnodigende woorden weet om te zetten tot iets wezenlijks – en dat dan ook nog middels poëzie. – jeanine hoedemakers juryvoorzitster deze week houdt ook van zitten – meer vullen we niet in – de uitnodiging en alles wat daar uit voortkomt is aan de dichters – u kent de regels: de gedichten niet te lang svp – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.
nou ja had gekund
een gedicht
niet dat je er op wachtte
iets van een glimlach
had je me gegund
minzaam
ja witte wijn
doe maar
had je gezegd
rotterdam
zou ik geschreven hebben
én ben jij
kom je mee?
dan gaan we even zitten
pom wolff

We verkennen de omgeving
met geoefende ogen van vogelkijkers
trekken ons terug achter kreupelhout
in een verdekt opgestelde hut
niet dat je van zitten lui wordt
etalagebenen die om rust vragen
zoals je in een bankje redding ziet
om de tijd uit te zitten
wachten als een tweede natuur
dat we zo perspectief bepalen
of er al een gat in de dag schijnt
de lucht zich langzaam opent
hoe we achterover leunen
rusten op onze lauweren
vastgeschroefd aan onze zetels
doen we doelmatig ons werk
FT 31.05.2019
pom: kom je mee dan gaan we even zitten – een terugblik – een moment voor contemplatie – op zich een heerlijke regel – in beweging komen om te gaan zitten – vandaag op de warmste dag van het jaar met onze jeanine als juryvoorzitter gaan we er eens even goed voor zitten maar pas nadat we dichters welkom hebben geheten en een groot dankjewel voor de inzendingen is uitgesproken. frans beschouwt een leven, een terugblik en de daarbij behorende contemplatieve gedachten in een. de wat oudere medemens wordt in zijn eigen natuur geplaatst. hoe het zwarte gat vandaag weer open te krijgen lijkt de dichter ons voor te leggen. de ouden van dagen zullen het weten in de beloofde 35 graden volle zon vandaag. dat is geen achteroverleunen meer dat wordt overleven. etalagebenen wel of niet. schroeven los en de schaduw in! de paden en de lanen op – het maakt niet uit waar.
jeanine:
FT 31.05.2019
Als gegoten zitten. Niet dat je van zitten lui wordt…. Deze regel is een opluchting voor me, ik denk namelijk best vaak dat ik lui ben.
De overgang hier naar de etalagebenen begrijp ik niet helemaal.
In zijn totaal is het een fijn gedicht met heerlijke regels als; zoals je in een bankje redding ziet/ om de tijd uit te zitten – of er al een gat in de dag schijnt.
Graag gelezen.

Ik zit er niet mee dat jij staat
apegapend met een mondvol
handen strelen lucht en vingers
in de tuin vliegen vlijtige vlinders
van hot naar wat heet een schutting
om tegen te leunen liplezend de wereld
we laten het er niet bij zitten
omarmen de weelde de adem van liefde.
Rik van Boeckel
1 juni 2019
pom: rik houdt het kort in deze hitte. vlindertje erbij. adem en liefde klaar is kees – de dichter ergens in de tuin – bloknootje – potloodje – witte wijn – teiltje met ijswater – twee mensen twee vlinders en een schutting tegen de boze buitenwereld.
jeanine:
Rik van Boeckel
1 juni 2019
Met een mondvol handen, dat is wat ik als eerste lees en ik ben daar zo van onder de indruk dat ik het niet kwijtraak. Ook al is er geen sprake van een doorlopende regel. Kortom, ik zit vast in een per ongeluk fout gelezen overgang. Het beeld apegapend met een mondvol ervaar ik niet als een prettig beeld. Als praat er iemand met volle mond, je ziet het malen, de speekselklieren hun werk doen en denkt, getsie. Enfin, samengevat is het een lieflijk liefdesgedicht, twee mensen laten het er niet bij zitten. Gelijk hebben ze, als er omarmd kan worden dan moeten wij mensen dat doen. Elkaar vaker omarmen kan helemaal geen kwaad.

Hoe oud ook het badhuis,
vrouwen
zoeken er elkaar op.
Stil ligt de ene als de andere haar schrobt,
de andere zitten, kletsen en glimmen.
Wie weet er niet van de mosselman
– hij prutst er vlot op los en slikt?
Of de oestervent? Hij likt en proeft,
zuigt en slikt. Zij
geeft hem het ruime zilt.
Terwijl een andere net rilt
bij de gedachte alleen al.
Haar auberginekleur schuilt diep
in de plooien. Einde van de massage.
—
marc tiefenthal
pom: hier wordt een tafereel beschreven – een klassiek schilderij. badende vrouwen – tiefenthal beschrijft nauwkeurig de onder-delen.
jeanine:
marc tiefenthal
Ervaring uitwisselende dames in een oud badhuis. Dat het oud is maakt de dames niet uit schrijft de dichter. Als lezer denk ik iets te moeten met deze gedachte en verweef hem met de rest. Hier kunnen de dames vrij met elkaar spreken, geen man legt ze het zwijgen op.
Zou ik het gedicht goed lezen? Proef ik hier een erotische ondertoon? Een geloof? Poeh, poeh, wat is het al warm

Zweven
Een tikje
op mijn schouder
wat kan kijken
groen zijn
in jouw ogen
van verrassing
laten we verder
nu de zon wegglijdt
vleermuizen ontwaken
voordat de nacht
zijn voetstappen
op onze lippen legt
Erika De Stercke
pom: eens kijken hoeveel mannen door De Stercke vandaag weer eens ge-elimineerd worden. dichteres de stercke legt er elke week wel een om – minimaal een. mannen als eendagsvlinder in haar zoete tuintje. o nee we zijn nog niet zo ver – eerst vandaag de verleidingsscene het vreselijke einde krijgen we/lezen we volgende week.
jeanine:
Erika De Stercke
Wat kan kijken/ groen zijn…… het zou zomaar een mopje kunnen worden. Mooi vind ik de laatste drie regels. Het gedicht komt niet goed bij me binnen, ik begrijp het niet.

Fluistertrein
Van die dag bleef alleen de kracht
de stilte van het ochtendlicht, dat
voorzichtig opkroop uit het gras
de volte van een oogopslag
die zich toonde toen
de trein traag langszij gleed
naar verlengde groenestraat
van heijendaal in richting kleef
de luister van een bewogen grondzit
zachte contouren, tasten van dimlicht
naar pure bezwering en rondzingen
van tonen – I know I’ll allways be
a lover day and night I’m just
a station on his way home
een statie gemaakt van meer
paal op de weg van genade
vast geankerd in zand en
opgespoten uit zee
kom, mijn lieve, laat ons nog
even gaan zitten en zien
01-06-2019
Cartouche

neem mijn hand
mee
naar verre oorden
dachten wij jou
immers
een traveler
slapend
in gedurfde dromen
de reis nabij
lopen wij langs
het jonge maïsveld
schateren
van blonde
paardelokken
bijtend in je hand
aan het water
overschaduw je
met jouw zon
het verdriet
niet om het stoeltje
bij het raam
maar omdat ik
daar altijd zat
Petra Maria
pom: zo een laatste koplandachtige strofe – wat is dat vandaag allemaal hier op de pom?
niet om het stoeltje
bij het raam
maar omdat ik
daar altijd zat
Cartouche begint met 8 wereldregels – petra maria eindigt er met 4 – had ik maar een zo een strofe! vrij naar bomans. dit soort strofen zijn te mooi om waar te zijn.
jeanine:
Petra Maria
Wat een mooi stoeltje. Vooral dankzij de laatste twee strofes.
Die Petra toch. Zou je traveler niet kunnen of willen wijzigen in reiziger? En wat moet ik als lezer zien bij die in de hand bijtende paarde(n)lokken ?

in haast, groet van jako en fijne dag
kussens
je bent wezen dansen
je brengt haar naar huis
ze vraagt of je nog een koffie wilt
je neemt plaats bij een vaas
vol wilgekatjes
je kijkt om je heen en denkt
hoe ikea hier heeft huisgehouden
tafel stoelen
kasten kopjes lampen
alles uit de blauw-gele bunkers
ze zet muziek op, je danst nog
een beetje na
dan zak je weg tussen ikeakussens
haar handen voelen
als wilgekatjes
jako fennek
pom: hahaha – ‘je kijkt om je heen en denkt hoe ikea hier heeft huisgehouden’ – mijn dag is god vandaag. jako kan zo het cabaret in – daniel arends, peter pannekoek zullen hem niet verbeteren – heerlijke poëzie, poëtisch cabaret – tegelijk dodelijk.
jeanine:
jako fennek
Sfeertje. Geen oordeel hier, enkel een hoe het was. Leuk dat spel met de wilgenkatjes. Door het je doet dit, je doet dat, krijg ik net iets te veel het gevoel dat ik het zo ervoer maar de laatste twee regels maken dat weer goed. Graag gelezen.
Als gegoten
We verkennen de omgeving
met geoefende ogen van vogelkijkers
trekken ons terug achter kreupelhout
in een verdekt opgestelde hut
niet dat je van zitten lui wordt
etalagebenen die om rust vragen
zoals je in een bankje redding ziet
om de tijd uit te zitten
wachten als een tweede natuur
dat we zo perspectief bepalen
of er al een gat in de dag schijnt
de lucht zich langzaam opent
hoe we achterover leunen
rusten op onze lauweren
vastgeschroefd aan onze zetels
doen we doelmatig ons werk
FT 31.05.2019
HET STOELTJE
neem mijn hand
mee
naar verre oorden
dachten wij jou
immers
een traveler
slapend
in gedurfde dromen
de reis nabij
lopen wij langs
het jonge maïsveld
schateren
van blonde
paardelokken
bijtend in je hand
aan het water
overschaduw je
met jouw zon
het verdriet
niet om het stoeltje
bij het raam
maar omdat ik
daar altijd zat
Petra Maria