Met WILFRED ALLOY berg op: Etappe 6 do 11-7: Mulhouse – La Planche des Belles Filles (160,5 km, aankomst bergop)

Etappe 6 do 11-7: Mulhouse – La Planche des Belles Filles (160,5 km, aankomst bergop)

Die verbroken verbinding gisteren was niks. Er waren bij één Herbertist, die het voor de rest dreigde te verpesten, een paar draadjes los. Kap Nelis heeft de stoorzender vakkundig overboord gegooid, uh… gerepareerd. Contacten gelegd. Verder aardige lui, die gisteren zeg maar op de koffie kwamen. Dat hele idiote geherbert was inderdaad een studentikoos geintje. Prima. We hebben erom gelachen. Laat ze maar aanmonsteren. Beetje verjonging kan de schuit wel gebruiken.

De tour. Het ging vandaag volle bak, vanuit een vol huis, full house, van Mulhouse naar (La) Planche des Belles Filles. Dat Plateau van de Mooie Meisjes. Ach, ik weet het nog van 2017. Zelfde valpartij. (Zou valcrack Richie Porte er nu ook bij zijn geweest? Hihi.) Het Plateau van de legendarische alsmede betreurenswaardige Meisjes die tijdens de Dertigjarige Oorlog rond 1635 op de vlucht voor Zweedse huurlingen liever vanaf dat Plateau 1148 meter naar (L’) Étang des Belles Filles vielen (de Vijver van diezelfde Mooie Meisjes, thans meervoudig Étangs) dan in vijandige Zweedhanden. (Aankomst bergop, gaf de reisleiding nog optimistisch aan. Dat was dus niet altijd zo.) Waarschijnlijk heeft de heer Dijkstra u iets soortgelijks willen vertellen, ongetwijfeld steeds irritant onderbroken door albetweter Ducrot, in zijn eigen woorden (d.w.z. die van de folder die hij in het locale toeristeninformatiecentrum ongezien uit een of andere molen had gesjord), met zijn slimy voice-over, het stemgeluid dat u onpasselijk geworden als het ware zelf aan de rand van dat Plateau over een schuin stuk rots zou doen uitglijden en in hierboven geschetste diepte deed storten. Ik hoop derhalve dat u hem er niet over hebt hoeven aanhoren. Aan de andere kant: na een kwartiertje Herbert op Plateauhoogte krijgt een enkeltje Étang des Belles Filles bijna iets aanlokkelijks. Alle verdwazing in het fietsframe verstopt: voor de zekerheid herhaalde ik de letterlijke hoogte- en dieptepunten van de legende, uiteraard vanuit mijn veilige commentaarpositie op onze zuipschuit MS De Kantelaar. Leffe blond ernaast, net zo makkelijk.

Het blijft een akelig verhaal. Je zou er nogmaals van naar de fles grijpen. Om te vergeten. Kamagurka graptekende eens: ik drink om te vergeten dat ik drink. Ook een goeie reden. Hoe dan ook: de Mooie Meisjes maken dorstig. Maar hoe ben je er de volgende ochtend aan toe? Denk je liever niet aan. Het lijkt me goed op zo’n droevige avond ergens een koffiemomentje te plannen. Hoe doe je zoiets? Waar haal je de kracht vandaan? Die arme Mooie Plateaumeisjes. Die lelijke vol-huishoudende Zweden. Daar zit je dan, Ketting, met je leuk bedoelde praatjes. En of het niet genoeg is, op Canvas nogmaals naar Lost in Translation met Bill Murray en Scarlett Johansson kijken! Je zoekt het ook wel op hè. En dan weet je dat het pak, dat enkel wil malen en malen, van Mulhouse richting La Planche vertrekt, nietsvermoedend, zich van geen drama bewust, en dan weet je dat jij er wel alles van weet, en dan herlees je tóch het verhaal van de fatale val van de Mooie Plateauzolen-Meisjes, en dan huil je wat… En dan? Onbegrijpelijk. Huilen. Weet je wat nou zo gek is, Ketting? Mevrouw van Zetten uit Tiel begrijpt dit dan weer wél. Maar ja, die bestaat dus niet. Wat een wereld. Ik… Vrienden, ik verbreek nu écht de verbinding. Laat mij maar even. Zo terug. (Leffe D, Nelis! En extra tissues!) [Verbinding verbroken]

Ranke Nelis zingt, zoals De Kantelaar weet, graag liederen uit het Nederlandstalige repertoire. Het bijeen gefabuleerde ‘geval’ van de Belles Filles was hem gisteren al ter oge gekomen en had hem zo aangegrepen dat hij er een liedtekst op moest maken. Niet direct op die Belles Filles, zei hij, maar op het gevoel dat je zo ’s ochtends kunt hebben. Nelis wil dat lied graag ten gehore brengen. Ik vermoedde dat ie het reeds gemaakt had. Hij bleek het zelfs van die Pannekoek te hebben, die het bovendien al had gespeeld op het Bergense ‘Literariteitencabaret’ van Ana Paljas – ook aan boord, zie ik – maar wat dondert het? Goed gejat en op het juiste moment. De Kantelaars hebben besloten hem het groene licht te geven. Wat kun je nu immers beter doen dan de loden downte wegzingen? O, het is geen meezinger, hoor ik. Dan maar gewoon luisteren. Nelis heeft ons verzekerd dat het goed afloopt, al moet er eerst fors tegen het zuur gevochten. Opnieuw begeleid dus door Pannekoek op de piano die ook niet in een beste stemming is. Die tingeltangel dus. Maar dat is ie standaard. Een blues? Woke up this morning… Yeah. Ik zou zeggen: gooi het eruit. Maar het is dit geworden: ga je gang!

Drinkin’ Shrinkin’ Blues

Ik werd die ochtend wakker met me lijf in gore lompen.            / Me hart deed grote moeite iets aan bloed nog rond te pompen. / Ik fikste teilen koffiedrab en brood in droge hompen. / Die zeikstraal van een kat wist ik de keuken uit te stompen. / En na een kouwe does / zocht ik een schone bloes. / Die bleek te heet gewassen, dus gekrompen.

Ik trachtte me verschijning met iets anders op te pimpen / (want met zo’n shrunken outfit zou de wereld me beschimpen) / en vond een combinatie, afgewerkt met grauwe gimpen, / een soort van circustarzan, half verstoten door de chimpen. / Al oogde het wat raar, / dit moest het wezen maar. / Het leven kon nog moeilijk verder krimpen.

Het daglicht werd verdragen, ja ik wist zelfs aan te klampen, / en ’s avonds in De Kantelaar, weer hijsend in me dampen, / bepeinsde ik diverse existentiële rampen / en hoe men elk ontkiemsel soms de zomp in weet te stampen. / Ik nam de blues voor lief: / het was toch relatief, / ik had maar met een kleine krimp te kampen.

Nou word ik gierend wakker in dezelfde klamme lompen / al buffelt weer me hart om al die vochten rond te pompen. / Ik slobber van die teilen troost en beitel door me hompen / en geef dat klauwgevaarte nog wat feestelijke stompen. / Dus blijf maar lullen, Truus. / Nou heb ik een excuus. / De bloes is lang niet ver genoeg gekrompen.

This barmaster’s voice… Wow! Weet niet hoe het met jullie is, maar veel beter voel ik me er toch niet door. Je krimpt ineen. En nu… O ja. Denk je alles gehad te hebben… Ik hou het kort. Herbert voorziet bij al dat geklim een Labeto-vervolgtraject en Kroot klinkt als een locale Zweedse huurling rond 1635.

HvdD: ‘Dus zo vormt zich de bus.’

DK: ‘Je kunt je vandaag niet verstoppen. Echt niet. De billetjes gaan bloot.’

Snel door, de tijd drinkt. Dringt. Het Détour afsluitende Alloymoment pakt niemand ons af. Die billen blijven bedekt. Ik zou zeggen, Wil, en zeg het daadwerkelijk: etappe 6 kan afgepilst, voor we naadloos overgaan op iets sterkers. Of is het – slik – nog ‘Tijd voor Moccona’? Help ons uit de bonenbrand!

ROEPT U MAAR

“Koffiemolen!”

De renner maalt zijn koffie, geswitcht naar ‘minder zwaar’:

Maar zulk soort maling krijg je moeilijk in De Kantelaar.

Alleen al de gedachte leidt vaak tot klein verzet.

Het hijst hier alcoholisch, van ‘we gaan nog niet naar bed’.

En dat is dan toevallig: zo vind je toch je ‘troost’.

Ze staan weer vers getapt, hoor. Op de Mooie Meisjes, proost!

Niet dat het iets verbetert aan de realiteit,

maar we zitten hier gebeiteld en we zitten hier geheid!

[klapklapklapklapklap]

[Top 3 algemeen orangement: 8. Kruijswijk +1.04, 22. Mollema +2.22, 53. Kelderman +17.45]

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) 'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.

Laat een reactie achter