CARTOUCHE wint de enig echte virtuele – in hoeveel zorgen moeten dichters in dit land nog wonen – trofee op pomgedichten punt nl

zorgeloze paasdagen zijn in deze tijd slechts weggelegd voor het ‘hele oude kind’ bezongen door herman van veen – laat het hele oude kind maar in ons wederkeren – dan is het goed. Anke Labrie verwijst ons bij zorgen als alternatief  naar deelders honoloeloe – ook goed. de dichters van de zondagdienst slaan zich dapper door de zorgen heen – we lezen ze hieronder en danken als altijd de dichters voor hun bijdragen. het was weer mooi. CARTOUCHE weet deze week prachtig de zorgen in poëzie neer te leggen – een poging om het zorgelijke geheel in zijn geheel te omvatten. Goud – van harte!


In hoeveel zorgen

hier kan ik wonen, sterven zelfs maar
blijven niet, waar het klimaat verandert
harder in plaats van zachter wordt, een
soort van doodgaan dag na dag

waar spreken en elkaar in de ogen zien
een leeuwenkuil, een schreeuwen werd
en aanstekers de plaats van lucifers innemen
waar paasvuur verbannen is tot een uithoek van
een land waar niets te bezeilen of te vissen valt
opgaat in rook en stank voor dank – het woord
de borst slaat in plaats van brood te zijn

daar spreidt alleen de dichter nog
in afgewogen en bekommerende taal
voor al wie horen wil en te lezen weet –
zijn zorgen als paardendeken over het wezen

niet in gendergedoe en eng identiteitsdenken
maar van samen, authenticiteit in doen en laten
pijnigt hij zijn vingers, verbijt zijn tranen in een niet
aflatende kruisweg om het mysterie van leven en dood
als een nieuwe habakuk de balker te verbeelden
en het als voedsel – als testimonium vitae
mee te geven aan wie van goede wil

zijn opdracht, zijn streven ten einde
te kunnen zeggen ik heb geleefd in ‘t diepst
van mijn gedachten, het is volbracht

08-04-2023 / Cartouche

prachtig de zorgen in poëzie dragend dit gedicht en een poging om het zorgelijke geheel in zijn geheel te omvatten. een echte cartouche. de voorlaatste strofe kan in zijn geheel weg – dan blijft het mooiste gedicht over dit jaar geschreven. (dichter heeft niet nodig een uitgesproken mening te ventileren – daar zijn zijn voorafgaande poëtische beelden te diep en te mooi voor om samen te gaan in een gedicht) – als de paardendeken die de dichter over ons lezers troostend  heen legt – een prachtig beeld. laat dat gezegd wezen.
  • Wim de Bie/Slauerhoff – nooit wordt zo’n plompe boerenkop gesneld…
  • Rik van Boeckel – de dag van genade
  • Frans Terken – hooligans wakkeren vuurtjes aan…
  • Ditmar Bakker – echte liefde
  • Rob Mientjesheel Amsterdam valt plots over hem heen
  • Cartouche – hier kan ik wonen, sterven zelfs …
  • Anke Labrie – reizen naar waar hij maar wil
  • Jako Fennek – de mens gevormd door liefde

wie wint de enig echte virtuele – in hoeveel zorgen moeten dichters in dit land nog wonen – trofee op pomgedichten punt nl? de weekendwedstrijd is aanstaande – laat u inspireren door de bie, door slauerhoff, door uw dichter van dienst desnoods hieronder – maar spreek u uit, schrijf u uit – deel uw zorgen asjeblieft met ons. u kent de regels: gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak  – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.



zorgen
 
ik maak me zorgen over dichters die lijstjes maken
over dichters met zorgen
zorgen over mensen die oprecht en zonder gewinbelang
bezorgd zijn over natuur en milieu
gelukkig zijn dat er niet veel
 
zorgen over boeren burgers en buiten lui
die het woord kunsd niet meer kunnen spellen
niet meer weten wat een gedicht is
jammer genoeg zijn dat er wel veel
zij weten op koeienstront groeien geen gedichten
 
zorgen over dit kikkerland
ach ja toen we wolkers nog hadden
die blies geen mensen op
ik maak me zorgen over dit gave landje
waarin tata de laatste schone lucht steelt
 
zorgen over dichters die nalaten te vloeken
of stil de stilte vervloeken


Pom Wolff
Ik wens je fijne zorgeloze paasdagen.


Rik


Uitgaven van zorgen

Zorgen zijn uitgaven van de ziel
laten ons nimmer met ingestelde rust

de mantelzorg dichter laat zichzelf gaan
ziet zichzelf in de liefdevolle tijd staan

achter hem wacht de dag van genade
op het moment dat de zorg minder is

langzaam vervullen de weken hun taak
uit voorzorg dat de uitgaven verdwijnen.

Rik van Boeckel
7 april 2023

Rik reikt ons een meer filosofisch getinte gedachte aan – beschrijft de thuiszorg – de mantelzorg – hoe de tijd verstrijkt in liefdevolle zorg en hoe de zorg uiteindelijk oplost – en dat dan in termen van uitgave en overgave. wel mooi getypeerd deze vorm van zorgen voor.
Mooi weer eens te zien, onze grootse dichter Wim de Bie, a.h.w. in wederopstanding met Pasen!

Goede Paasdagen,
Frans

Zorgen

Dat het op de heupen slaat
als was het een ontsteking
de zorg om onder pijn te zijn
als een regel voor de dag

alsof er moord en doodslag wacht
niet een van de minste zorgen
in dit van god geslagen klereland
waar de kale feiten spreken

de leken die het beter weten
politici van alle markten thuis
pastoors met aflaat en absolutie
hooligans wakkeren vuurtjes aan

en wij dichters zien met lede ogen
de tekenen op het strijdtoneel
zoveel zorgen om over te schrijven
heftig genoeg om tegenaan te gaan

© FT 08.04.2023

dichter Terken vlamt op en blijft strijdbaar bij zoveel teveel – ook in ‘gave’ landjes. het evenwicht lijkt zoek – er is teveel niet goed – dan moeten de dichters wel in het geweer.

INTRODUCTIE VAN LIEFDE, ECHTE LIEFDE
Je liefde, die echt is, vermeerdert je kracht,
het beeld, zo bemind, spiegelt zich en zo schoon
verdubbelt je ziel; en vanboven gewoon
verzoenend wat pijnt, wijl je wapens veracht.
Als ’n mensje met liefde zo sterkt, wat dan bracht
aan glorie en vreugde en grootsheid je zo’n
verbond met de eeuwige Hoogheid ten loon,
zo voedend je ziel, die in ’t lijf daarop wacht?
 
De ziel zou ópbollen, steeds groter, enorm,
en al kunnen liefhebben, weten, en maken
met God: die geeft wonderen steeds anders vorm.
Maar Liefde die echt is, echt licht maakt, die laken
wij, schaaps of zelfs wolfs naar elkaar, uniform,
en kunnen die hoogheid bereiken noch raken.

***[D.B.]

ik weet dat Ditmar de CHAT zeer waardeert en waarom ook niet – dichter schrijft de liefde voor als medicijn tegen zorgen – laten we AI aan het woord:

Het gedicht gaat over de kracht van ware liefde en hoe het ons kan helpen om pijn en lijden te overwinnen. De dichter suggereert dat liefde ons sterker maakt en ons in staat stelt om te verzoenen met wat ons pijn doet. Door lief te hebben, kunnen we onze ziel voeden en versterken terwijl we wachten op ons lichaam om te volgen.
Het gedicht kan ook worden geïnterpreteerd als een meditatie over de relatie tussen liefde en spiritualiteit. De dichter vraagt zich af welke glorie, vreugde en grootsheid het verbinden van echte liefde met de eeuwige Hoogheid zou kunnen brengen. Door echte liefde te omarmen, kunnen we onszelf openen voor God en in staat zijn om onze ziel te laten groeien en te evolueren.

Een andere interpretatie van het gedicht is dat het gaat over de beperkingen van menselijke liefde en onze onvermogen om de goddelijke hoogten te bereiken. De dichter beschrijft hoe we als schapen of wolven uniform zijn in ons verlangen naar echte liefde, maar toch niet in staat zijn om de goddelijke hoogten te bereiken of te raken. Het gedicht roept misschien op tot nederigheid en bescheidenheid in het gezicht van de grootheid van het goddelijke.

Kortom, het gedicht van Ditmar Bakker kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd, afhankelijk van de context en de persoonlijke interpretatie van de lezer. Het lijkt echter duidelijk dat de dichter reflecteert op de kracht en beperkingen van echte liefde en hoe het ons kan helpen om ons spirituele leven te verrijken en onze ziel te laten groeien.
 
 
Bakker laat ons bijna Reviaans weten dat het aangaan van een verbond met de “eeuwige Hoogheid” (mogelijk een verwijzing naar God) een beloning kan zijn voor het hebben van echte liefde.
Het gedicht eindigt echter met een enigszins pessimistische noot, waarin Bakker suggereert dat zelfs met echte liefde, het voor mensen nog steeds moeilijk is om de “hoogheid” te bereiken of te raken.
In het gedicht wordt ook de tegenstelling tussen “schaaps of zelfs wolfs” genoemd, wat kan verwijzen naar verschillen tussen mensen en hun vermogen om lief te hebben. Desondanks benadrukt Bakker de kracht van echte liefde en de positieve impact die het kan hebben op een persoon.


Zorgen zorgen voor zorgen


haal ik hem wel haal ik hem niet
zit hij vol vol of een beetje vol
haal ik een bank bank of net niet
hoe gaat mijn buurman buurman zijn
netjes, stil of is het een duwer
zoals de trein die spoort


mijn arme arm duwt harder
zijn zere been tegen het mijne
het praat geluid een beetje
als ogen zuchten konden doden
krant met hand duwt in mijn maag
ik eet genoeg en spuw over hem heen
smerige onvriendelijke woorden in gedachten
heel Amsterdam valt plots over hem heen


zo’n mooie stad zonder zorgen
elders weer bij elders geweest
fonetisch genoten van garnalenkroketten en duvel
met boven mij Cruijff en Swart als heiligbeeld
alleen die pen waar is die toch gebleven
om suikerzorgen weg te schrijven


ROB MIENTJES

wij van hier wensen ROB mooie presentatiedagen – zie de verwijzing – voor zijn eerste nieuweling in de poëzie. zijn eerste bundel met poëzie. in de zondagochtendwedstrijd staat de CHAT mij bij – of hier sprake is van een bezoekje aan die altijd weer door velen vervloekte mooie lieve stad Amsterdam? ik weet het niet. de CHAT ziet het breder:

Het gedicht lijkt te gaan over een innerlijke strijd, waarbij de spreker verschillende keuzes moet maken en twijfelt over wat de juiste beslissing is. De spreker vraagt zich af of hij iets wel of niet moet doen en of hij iets moet kopen of niet. Tegelijkertijd lijkt de spreker ook te kijken naar zijn omgeving en zich af te vragen hoe andere mensen zich gedragen en wat ze denken.
In het tweede deel van het gedicht lijkt de spreker zich te ergeren aan iemand die dicht tegen hem aan zit in een volle trein of tram. De spreker voelt zich ongemakkelijk en geïrriteerd door de persoon naast hem, en denkt aan onaardige dingen om zijn frustratie te uiten.
Het derde deel van het gedicht lijkt dan weer terug te gaan naar positieve herinneringen aan een andere plek, waar de spreker geniet van lekker eten en drinken en omringd is door heilige beelden. De spreker lijkt te verlangen naar deze plek en herinnert zich hoe hij daar ontspannen en zonder zorgen was.
Al met al lijkt het gedicht te gaan over de innerlijke strijd en twijfels die we allemaal kunnen ervaren in ons dagelijks leven, en de manieren waarop we deze gevoelens kunnen uiten en verwerken.
Een fijne zorgeloze Pasen gewenst. Mooi thema, De Bie met Slauerhoff en jouw gedicht.  
(Ik moet zelf vaak aan Deelder denken als ik soms te tobberig werd/word ‘Als ik mijn ogen toedoe, ben ik in Honoloeloe’.)

Met hartelijke groet,
 Anke


zolang een dichter nog 
met woorden spelen kan 
kan hij altijd reizen  
naar waar hij maar wil

er is een binnenwereld
groter dan die buiten 
waar hij de regels maakt
en zelf de scepter zwaait

vliegen is hier overbodig 
die wereld ligt vlakbij
en mocht die ook vergaan
dan is de dichter vrij 

anke labrie
(09-04-2023) 

de vrijheid van de dichter. breder:  van de kunstenaar benadrukt door Anke Labrie. in woord en beeld en ook in de tijd en ruimte – binnen en buiten – desnoods geheel bevrijd van zorg en leed in vergankelijkheid.

zand

hij laat zijn land van veen van klei
van zand voor wat het is
zoekt werk in een schaars bevolkte
streek, een land
van bergen steen en watervallen


eenmaal op afstand merkt hij pas
hoe open en gul van lach
zijn tulpenvolkje is
van lieve lach een lach vol medeleven
samenzijn in vrolijkheid


de lach is met de jaren zuur geworden
verbergt leugen huichelij leedvermaak
die de mens gevormd door liefde
nog zorgen zullen baren


jako fennek

Het gedicht “zand” van Jako Fennek lijkt te gaan over de ervaringen van een persoon die zijn eigen land van veen, klei en zand verlaat om elders werk te vinden in een gebied met bergen, stenen en watervallen. De persoon komt erachter dat zijn land van herkomst eigenlijk een warme en gastvrije plek is, met een bevolking die openhartig en gul van lach is. Echter, na verloop van tijd lijkt de lach van de mensen zuur te worden, en deze verbergt een donkere kant van leugens, huichelarij en leedvermaak.

Het gedicht lijkt te gaan over de manier waarop mensen veranderen naarmate ze ouder worden en door het leven worden gevormd. Het beschrijft hoe het optimisme en de onschuld van de jeugd geleidelijk plaatsmaken voor de harde realiteit van het leven en de bijbehorende teleurstellingen en pijn. Het gedicht lijkt te suggereren dat het belangrijk is om de waarde van onze relaties en gemeenschappen te waarderen voordat we ze verliezen aan bitterheid en cynisme.


ChatGPT

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) 'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.

Laat een reactie achter