JURYVOORZITTER BREGJE ZONDERLAND ligt weer eens zwaar onder vuur. zwaargewichten pomgedichten MAX LEROU, JOOP KOMEN (I.M.) en CARTOUCHE keren zich en bloc tegen bregje. MAX LEROU: ‘een sm-dame in een homo-erotische setting…’

toen we bregje nog hadden op pomgedichten.nl – bericht d.d. december 2016

cartouche2

JURYVOORZITTER BREGJE ZONDERLAND ligt weer eens zwaar onder vuur. zwaargewichten pomgedichten MAX LEROU, JOOP KOMEN en CARTOUCHE keren zich en bloc tegen bregje.

IMG00413-20110625-2022

JURYVOORZITTER BREGJE ZONDERLAND ligt weer eens zwaar onder vuur. zwaargewichten pomgedichten MAX LEROU, JOOP KOMEN en CARTOUCHE keren zich en bloc tegen bregje.

joop komen

JURYVOORZITTER BREGJE ZONDERLAND ligt weer eens zwaar onder vuur. zwaargedichten pomgedichten MAX LEROU, JOOP KOMEN en CARTOUCHE keren zich en bloc tegen bregje.

 

ons bregje – de tweewekelijkse juryvoorzitter van de zondagochtendwedstrijd ligt stevig onder vuur. haar commentaar van gisteren viel niet echt in goede aarde – zo sprak zij over CARTOUCHE en zijn ‘maniertjes’ – ook wees zij op de ‘gemakzucht’ waarmee CARTOUCHE poëzie maakt: “Het zomaar afbreken van een zin is bij jou duidelijk een maniertje, gemakzucht.”

Ook de dichter MAX LEROU kreeg een veeg uit de pan van bregje – lerou een doodenge man volgens bregje: “doodeng die man”. bovendien heeft juryvoorzitster aangegeven niet meer een supermarkt te willen bezoeken waar max lerou winkelt of over schrijft: “De Lidl is een gevaarlijke winkel, ik durf er niet meer heen, stel je voor dat ik Max tegenkom.

JOOP KOMEN komt zoals we hem kennen op voor zijn kunstbroeders. joop werpt zich zijn hele leven al in de strijd voor zijn vakgenoten. legendarisch zijn de verhalen over hoe hij zich inzette voor de dichters – laten we eens een paar namen noemen –  roop, remco kerkhof, crielaart, de bruin, hoedemakers en haar hubert – ach wie niet – niet dat joops hulp geholpen heeft – ja van de wal in de sloot – want een fatsoenlijk gedicht hebben deze dichters na de interventies van joop niet meer kunnen schrijven –  hoe dan ook  joop weet uit ervaring hoeveel bloed zweet en tranen het vervaardigen van een gedicht kost. als één man  staat joop op uit zijn scootmobiel en staat hij in voor max en voor cartouche tegen het gevaar BREGJE ZONDERLAND. lezen we eerst joop en daaronder cartouche en max lerou.

 

joop komen

JOOP KOMEN:

kijk pom, die bregje, of hoe zhij ook moge heten, gedraagt zich als een onderwijzer(es), maar die in werkelijkheid op handen en voeten het basisonderwijs heeft doorgeploeterd om daarna amechtig op achttienjarige leeftijd het vmbo te verlaten.

enige kennis van dichtvormen is voor haar/hem als chinees voor een jordaanse kar-ga-door, hoewel zhij graag te pas en te onpas het woord sonnet gebruikt en daardoor zijn/haar onkunde etaleert.

Graag zou ik haar/hem de aanschaf van het nuttige boekje ‘versvormen’ van drs. P adviseren, maar ik vrees dat zelfs dat voor hem/haar is als hetzelfde chinees voor voornoemde kar-ga-door.

aangezien dit bregje noch voor literatuur noch voor het aanrecht geschikt is heb ik voor haar/hem maar één advies dat zhij zelf mag invullen.

echter moet ik hier vermelden dat ik met deze kritiek op ons aller breg te ver ben gegaan maar vergeef me, gezien mijn leeftijd en scootmobiel, die vrijpostigheid.

ga door breg, complimenteer of beledig de mensen tot meerdere glorie van b. zonderland en ga door met het etaleren van je geringe kennis van literatuur.

 

cartouche2

 

CARTOUCHE:

De zogenaamde maniertjes van bregje kunnen me gestolen worden. Het is voor eenieder volkomen duidelijk hoe de vork daar in elkaar steekt, dunkt mij. En wat, beste hollandse schooljuf te denken van ‘ik heb niets chronisch slopendS of slependS… bedlegerig ( ben ik) niet maar wel vaak lui… U meet met vreemde en verschillende maten, beste mevrouw. In het goud van ons Jolies kan ik mij overigens best vinden. Met vriendelijke groet, uw aller Cartouche.

 

IMG00413-20110625-2022

 

MAX LEROU over ons bregje zonderland tegen JAKO FENNEK:

ik zou op mijn hoede zijn wanneer je een dame tegen het lijf loopt en zij draagt voor iedereen zichtbaar een groen waterpistooltje. wat direct opvalt is de bijpassende oogschaduw.

ze maakt er een sport van mensen met doordringende blik, zeg maar gerust ogen die dreiging uitstralen, aan te kijken. een sm-dame in een homo-erotische setting, ik noem maar wat. het komt als eerste bij me op.

een laatste waarschuwing. ze lijkt me van het meest sluwe soort. het waterpistooltje kan morgen zomaar donkerblauw zijn…check de oogschaduw!

Share This:

Gepubliceerd door Pom Wolff

Hoi, welkom op mijn site pomgedichten. De site is in langzame opbouw net als de dichter. Ik ben geboren in Amsterdam, ik leef daar en wil daar ook wel doodgaan. Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam, Rechten aan de Vrije Universiteit en werk als juridisch adviseur in de hoofdstad. Jan Arends is mijn favoriete dichter dan Kopland dan Menno Wigman. Paul van Ostaijen mijn dandyman. In slammersland geniet ik van Roop, Karlijn Groet, Peter M van der Linden - ACG natuurlijk, Ditmar Bakker, Jürgen Smit en Daan Doesborgh. En wat moet ik zeggen nog van Robin Block ( “hee ouwe wolf”) de wildemannen, lucky fonz III - Sander Koolwijk of Tom Zinger: "er is hier zeker 80 centimeter plant waar jij geen weet van hebt...." - mijn windroosmaatjes. Mijn optredens bezorgden mij eretitels: landelijk slamfinalist 2003, 2004, 2005 en brons in Tivoli in 2006, 2007 en 2010, 2011, 2012 en ook weer in 2013. - Dichter van het jaar in Delft 2005, voorts slamjaarwinnaar 2005 van de poëzieslag in Festina Len-te te Amsterdam, winnaar van Slamersfoort 2006. Jaarfinale Zeist 2007 en de BRUNA poézieprijs 2007 in mijn zak. Ik ben de hoogste nieuwe binnenkomer op de jaar-lijkse top-200 lijst van bekendste dichters Rottend Staal – Epibreren 2005. In 2008 kreeg Pom Wolff De Gouden Slamburger uitgereikt vanuit de Universiteit Utrecht – afdeling letteren en won hij het 2e Drentse open dichtfestival. op 19 april 2009 verscheen de bundel 'die ziekte van guigelton' - winnaar jaarfinale slamersfoort 2009. in 2010 won hij de dicht-slam-rap van boxtel en de dobbelslam van entiteit blauw te utrecht. in 2012 de grote prijs van Grimbergen én DE REBELPRIJS voor de poëzie van de REBELLENKLUP. Tot zover enig geronk. In 2014 presenteerde uitgeverij Douane op 22/11 in Café Eijlders de pracht bundel: 'een vrouw schrijft een jongen'. Sven Ariaans schreef in zijn juryjrapport Festina Lente Amsterdam: “Het is iemand die je zenuwen blootlegt om vervolgens op vaderlijke toon te zeggen dat die pijn jouw pijn moet zijn en dat er geen zalf bestaat. Elke cognitieve dissonantie die je voor jezelf op prettig hypocriete wijze had opgeheven, wordt je ingewreven, of zoals medejurylid Simon Vinkenoog het kernachtig zei: "hij verschaft illusieloos inzicht in de werkelijkheid". Ik voel me in deze omschrijving wel thuis.) 'je bent erg mens' van pom wolff verscheen in de befaamde Windroosserie in september 2005 en was in een mum van tijd uitverkocht. Nieuw werk - 'toen je stilte stuurde' verscheen op 18 november 2006 wederom bij Uitgeverij Holland te Haarlem. ook deze bundel was meteen uitverkocht. erik jan Harmens interviewde pom wolff over deze bundel in de avonden van villa VPRO.

Doe mee met de conversatie

2 reacties

  1. Bregje Brexit zeg maar, weg gaat ze ermee een dezer, nu ze zoveel te ver is gegaan, is te veel op zoek naar de man achter het gedicht en linkt allerlei woorden uit het gedicht aan de dichter. Daarvan gaat ze dan uit om de boel en de zaak te beoordelen. Wie pakweg Cartouche kent, ik ben in dit geval, weet hoe goed de man gewoon schrijft, niet van zich af, niet van zich in, van zich uit. Gewoon schrijft. En dat het goed klinkt, daar heeft Bregjexit geen oren naar. Het gaat haar verder goed. Vooral verder

Laat een reactie achter