Karlijn groet de vrijdag – over de liefde die stil maakt
VON SOLO – Al meer dan vierhonderd columns ben ik bezig mijn levensverhaal te schrijven…

Al meer dan vierhonderd columns ben ik bezig mijn levensverhaal te schrijven en mijn kijk op de wereld om me heen. Deze schrijfsels worden meestal wel door een aantal mensen gelezen en soms lees ik ze ook voor. De expressie heeft zoveel namen en vormen. Noem het zoeken naar de zin van het leven. Of zoeken naar erkenning of zoeken naar begrip van de zaken die mijn wereld vormen. De wereld waar ik nu zo’n vijftig jaar in rond hobbel. Waar ik twee kinderen ter aard heb geholpen. Twee speelfilms heb gemaakt. Twee keer niet verder dan de halve finale van het NK Poetry slam kwam, of was het drie keer? Dat weet ik niet meer. Een aantal malen ben ik door het oog van de naald gekropen. En de liefde, ja de liefde, laten we die vooral niet vergeten. Het heeft me best wat tijd gekost om me bewust te worden van wat ik meegemaakt had, of welke plek ik dat in een verteltrant kon geven.
Laatst zat ik op een station te wachten in de zon. Daar gleed een jonge vrouw van om en nabij de twintig voorbij. Haar schaarse kleding gaf me de kans haar te lezen als een stripboek. Van top tot teen was ze bedekt met plaatjes. Grote en kleine. Mijn eerste gedachte was de vraag, hoe een meisje van die leeftijd aan het geld gekomen was om zoveel tatoeages te betalen. Daarop klasseerde ik haar snel als rijk, blank en verwend. Cynisch dacht ik bij mezelf, dat ik haar verhaal wel zou willen opschrijven. Het kon niet anders of er zat een hele wereld van belevenis achter. Het intrigeerde me ook, dat ze al op zo’n jonge leeftijd, zoveel ervaringen verzameld had, dat er op haar lichaam bijna geen plaats meer was om nog iets nieuws op te schrijven. Tijd om ze aan te spreken had ik niet, ze was alweer verdwenen, toen ik opkeek uit mijn mijmering.
Terug in de trein peinsde ik nog wat na over mijn ergernis. Was het jaloezie? Dat het getatoeëerde meisje meer geld ter beschikking had en meer geleefd had, dan ik ooit zou doen? Toen bedacht ik me, dat het best mogelijk zou zijn, dat er helemaal geen verhaal achter de plaatjes zou hoeven te zitten. Dat het enkel reacties op impulsen zouden hebben kunnen zijn. Aankopen in een vlaag van uiterlijke hebzucht. Meer willen en snel. Tot alles op is en er een nieuw doel in het leven gekozen kan worden. Misschien moet ik me erbij neerleggen, dat haast, kwantiteit en snelheid de nieuwe maatstaven voor wellevendheid zijn. Als een zwerm sprinkhanen, bewegen de hedendaagse hedonisten zich voort door het landschap van ervaringen. Als zij geweest zijn, is er nooit iets meer nieuw en alles al gedaan. Als een stortvloed aan graffiti grottekeningen op de binnenkant van het wereldwijde web, beschrijven ze alles met snelle plaatjes en beroven de toekomst van elke nog mogelijke fantasie, desnoods geholpen door wat kunstmatige intelligentie.
Wat ze achter laten is de leegte en een stilte. Als ze weg zijn, is er weer ruimte. Ik pak mijn pen en hoop op veel tijd, heel veel tijd om nog te schrijven.
VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST, PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl
Stapschrijver CHRIS VAN DE VEN overleden
met bijzondere woorden maakt de STAPSCHRIJVER CHRIS VAN DE VEN vandaag zijn dood bekend:
Chris Van de Ven
EEN LAATSTE BERICHT VAN MIJN KANT WAT IK ZELF ER NIET OPZET. IEDEREEN DANK DIE CHRIS VOLGDE
de hoofdletters waren zijn kenmerk om in die letters zijn verslag te doen van de dag. jarenlang schuifelde er altijd iemand in je buurt rond als er ook maar iets van poëzie aan de orde was. de plaats van handeling maakte hem niet uit – brabant, utrecht, noord holland, groningen- overal was chris aanwezig – grabbelde wat in zijn tas – haalde een soort tijdschrift uit die tas en stopte het in je handen. jarenlang verliep de communicatie op die manier. er vielen nooit woorden op de grond want chris sprak niet. hij schuifelde, hij glimlachte. en hij stapte weg – de stapschrijver. de stapschrijver is dood. we lezen over vallen en nu dan de dood. de laatste tijd was het stiller om Chris heen. wij van hier wensen de mensen om hem heen sterkte.
VERA JONGEJAN over zomaar overlijden

Antwoord
Ineengedoken onder zijn pet liggend
werd de oude schilder
-toch een beetje koud
uit de tuin naar binnen gereden
mijn vrouw is overleden
zomaar weet je dat
en we deelden nog wat
van lang geleden
intussen in de gemeenschapskamer
(een verzorgster las aandachtig voor
een huilerige heer
werd tegen een kast geparkeerd)
heel lief zijn ze hier
mijn vrouw is overleden
zomaar na 40 jaar
er was geen antwoord.
VERA JONGEJAN
pom wolff – indringend?

over indringend gesproken
schat
ik vraag je niets
ik wil niets
anders dan zien
hoe de wolken zich gedragen
en over elkaar schuiven
ergens in een wei van broek in waterland
schat
niets anders
dan in het zand liggen
en luisteren hoe de golven
op ons afkomen
ergens in de buurt van bloemendaal
schat
niets wil ik anders dan
een fles witte wijn zonder glazen
de volle belofte nog
die enorme heerlijkheid
ergens in de buurt
van je bed
pom wolff
Peter Posthumus – over die voorliefde om soms in bed te blijven, dagenlang…

Misschien omdat ik schreeuwde
als een schorre gorilla
bewoog als een beschonken beer
de energie had van een bok
die van de haverkist af tuimelde
of die voorliefde om soms
in bed te blijven, dagenlang
en sorry dat ik af en toe
een tik uitdeelde
nog één keer heb ik haar terug gezien
in de verte en heel kort
ze wist niet hoe snel
en ach, ik begrijp dat wel.
PETER POSTHUMUS
pom&bjorn – weet je – 2 november alkmaar – 1600 uur -dichter bij de bron
ROB MIENTJES meldt – zwaar weekend achter de rug

Ik proef sterren
Naast zon en maan in ochtendgloren
Lig ik gigantische roes uit te slapen
Passief
Alsof ik dat actief zou kunnen
Op mijn slapen een rode gloed
Van bier, wijn en andere rommel
Uit een fles zonder statiegeld
Die zelfs niet in de glasbak past
Vroeger hing ze aan plafonds
Chiantisch groot in gevlochten jas van stro
Ik proef de sterren en zie ze ook
Dit is godendrank geweest
Ze fermenteert en composteert
In luttele seconden
Ergens middenin mijn buik
Heeft aan zen een broertje dood
Ik duizel gelijk een spectroscoop
Zie steelpannen en grote beren
In mijn luchtruim
Ik geef over
ROB MIENTJES
Peter Berger – Ze zijn zacht en zitten niet zo strak. Bamboe sokken. Ik ben kieskeurig. Hoe sokken zitten.

Het was er warm als zomer. Zaterdag. Op de Nieuwe Rijn. De markt zonovergoten. Overvol. Terrassen afgeladen. Belgisch bier. Goudgebakken bitterballen. Een T-shirt volstaat. Met zulk weer. Ergens in die drukte is het altijd theater. Op de markt. Iedere zaterdag. Volkstheater bij de visboer. Vreemde vogels van diverse pluimage. Hoge hakken van de gracht. Prietpraat van de singels. Overmoedige toeristen. Kortom, een feestelijke chaos.
Vorige week nog vloog er zoveel haring over de toonbank, daar bij die visboer, dat het laatste emmertje er al ruim voor sluitingstijd doorheen was. Oesters dan maar. De smaak hangt langer en subtieler in de mond. De smaak van oesters. Het mondgevoel glad als roestvrij staal en zacht als boter. Ik zag een gezette blonde toeriste er zichtbaar onder lijden. Vorige week. Haar eerste oester ooit. Vlak voordat ze het grauwe glibberding tussen getuite lippen had uitgespuugd leek ze er even kokhalzend in te stikken. Paniek in de ogen. Bol van afschuw. Uiteindelijk toch ook een glimlach. ¨Nichts los,¨ piepte ze. ¨Noch einer!¨ Tranen nog in de ogen.
Vandaag geen oesters. Twee paar sokken. Van bamboe. Aan de overkant van het water. Een kraam of wat het stadhuis voorbij. Ze zijn zacht en zitten niet zo strak. Bamboe sokken. Ik ben kieskeurig. Hoe sokken zitten. Ik heb een hekel aan alles wat voelbaar nauw op de huid sluit. Het heeft iets beklemmends. Strakke sokken. Onderweg, terug naar huis, laat ik mij nog verleiden door een potje sambal olie. Huisgemaakt naar origineel Javaans recept. Authentiek pittig. Eerst proeven mag. Aldus het meisje waar ik pinnen moet. Die gaat vanavond in de rundersmoor. De sambal. Voor een flinke portie stille kracht. Twee eetlepels.
PETER BERGER