als we dan toch aan het goud en zilver en het brons moeten – komt goed uit – drie gedichten springen er vandaag uit. de mond van niet vergeten van frans terken en het leven als een bruistablet opgelost in liefde – beelden van frans die de hele week meegaan. het levenslustige gedicht van rené hillenaar en de verstilde natuurromantiek van jako. dat is mijn keuze. alle dichters dank je wel voor insturen. maar het goud voor frans, zilver voor jako en het brons voor rené. van harte gefeliciteerd. en ja heb het leven lief. dichters aller landen!
Kind aan huis Deze stad past als een maatpak zeg je als je de glazen schuift jij kind aan huis in elke kroeg diep in de nacht nog zuig je het vertier op als zand op de vloer ruimhartig glijdt het vocht over tafel zo ging je ook om met geluk niet vragen hoe en waar het te vinden maar doen wat van pas kwam het schuim van de verzen happen als het naar de rand van het glas kruipt met je vingers tikkend op het tafelblad in de spiegel zie je een hand op de borst de hand die bij lamplicht woorden weegt een mond gekust van niet vergeten van het nachtbed dat onverwarmd wachtte op in elkaar verdrinken leven als een bruistablet in liefde opgelost FT 18.10.2019https://fransterken.blogspot.com/ –> ‘doen wat van pas kwam’ _ (geen zoektocht naar het hoe!) een pragmatisch advies van de dichter Frans Terken bij het zo LUDIQUE aangedragen thema – heb het leven lief. we lezen een universeel slot in dit levensgedicht. wees maar niet bang zingt ludique – frans schrijft over ‘een mond gekust van niet vergeten’ – mooi – het leven als een bruistablet en dan in liefde opgelost. prachtig beeld. ja zo moet het leven. zijn. zo moet het zijn. het zijn zijn.
Frans Terken – zo ging je ook om met geluk niet vragen hoe Petra Maria – wanneer je loopt dan wuiven bomen Ditmar Bakker – Toch kreeg ik wat wijsheid mee, van lieverlee.. René Hillenaar – nu of nooit de brand erin de duivel mag me halen… Cartouche – het gaat nooit over Jako Fennek we strekken onze armen naar de wangen van de liefde Magda Haan in tranen
VIDEO
wie wint de enige echte virtuele – heb het leven lief – trofee op pomgedichten? deze week gaan we er optimistisch tegenaan lieve dichters. heb het leven lief – zo prachtig vertolkt door LUDIQUE (vrijdagavond bewonderd in Delft – Rietveldtheater in hun nieuwe show APROPOS live gezongen) – dit weekend als inspiratiebron. dat we de dichters mogen lezen over het leven lief te hebben – en dat we ook mogen lezen in poëzie hoe het leven lief te hebben. en doe het maar helemaal over de top – of haal het uit uwe tenen – dat we het leven mogen vieren, uitschreeuwen dat we leven en zolang we leven. u kent de regels: de gedichten niet te lang svp tenzij noodzaak – 20 regel s is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd. juryvoorzitter Jeanine Hoedemakers is deze week om goede redenen verhinderd – zij bezoekt: All Women – Theaterconcert t.g.v. Bevrijding ‘s-Hertogenbosch Zondag 20 oktober – Muzikale voorstelling “Pontypridd 1944” door All Women t.g.v. 75 jaar Bevrijding ‘s-Hertogenbosch van 10.30-11.30 uur ach soms komt het zo dicht bij elkaar dat je wel moet schrijven: bij het uitkomen van het verzameld werk van menno wigman en het zo prachtig door LUDIQUE vertolkte lied – heb het leven lief. menno laten we het nog één keer uitpakken en bewonderen én laten waar we zo goed in waren (geworden) een leven over deden het verbergen achter onze veilige schaduw de held uit hangen laten we het laten wat zo makkelijk is dat je eraan voorbij gaat ging – met jachten en jagen met hollen en vliegen in hoeveel gedichten stond het niet beschreven in hoeveel ongelezen gedichten wél dat je eerst bijna moet sterven om het lief te zien pom wolff
Je weet het al ik hou van jou ik hou echt heel erg veel van jou mijn handen tasten je schouders en het kuiltje van een ochtendlach er was nooit een grijs zo grijs en diep als in jouw zeeën je stem is goud de woorden dansen gretig in een zacht balans en als je boos wordt of de eenzaamheid je tart beweeg ik hemel hemel hel en aarde geluk gelukkig zul je zijn kom op nou toch wanneer je loopt dan wuiven bomen grashalmen buigen als je stopt en staart de horizon trilt en alles alles staat heel even stil alsof het leven wacht alsof het leven lacht heel zacht op een teken van jou van jou waar ik zoveel van hou Petra Maria. –> het – heb het leven lief – brengt petra-maria terug tot twee – ach het is altijd (nouja meestal) van twee – het geluk – het leven – het opgaan – het grote herhaalde IK HOU VAN JOU – petra schuwt het niet om het uit te roepen – zonder dat geen leven lijkt de boodschap. de handen, de stem, dansend, een trillende horizon, wuivende bomen – alles alles zet petra in. en er is veel meer natuurlijk – het gedicht kent een einde – de liefde die petra hier heeft uitgeschreven zeer zeker niet. dat valt te lezen.
De Korrel Mijn scholing was naar God—gereformeerd, al werd mijn vader vurig atheïst die kerk & bijbel verder heeft geweerd daar hij wèl van Het Grote Liegen wist. We bleven overnachten bij de nonnen als middelbareschoolklas—niet benieuwd naar exegese: jong en onbezonnen. Als huiswerk diende één geïnterviewd, dus legde ik mij toe om al ’t bedrog —die vrouw van Kaïn, daar begon het mee— in één gesprekje uit te bannen. Toch kreeg ik wat wijsheid mee, van lieverlee: Ze sloeg vulgaire vragen in de wind en zuchtte, zei “Je bouwt op zand, mijn kind.” [D.B.] -x- –> Ditmar in een nonnenklooster, weer eens wat anders. of de goede raad van de hoofdzuster borg stond voor een lief leven – het finale oordeel schorten we nog even op. ik zeg een grappig technisch verzorgd dingetje met welke ditmar ons verrast op deze gewijde zondagochtend, met een onverwachte wending. toch ergens zal ditmar de nonnenliefde en de lust op elkaar toen niet zijn ontgaan bij zijn bezoekje aan het lesbisch paradijs dat elk nonnenklooster toch is geweest (en voor zover ze nog bestaan noch immer is.) dat ze daarbij ook nog lustig kindjes opofferden is een ander thema. heb het leven lief kent/kende vele toonaarden.
Lust for life het grote bruisen begint ik lik mijn wonden met losse handen en zie wel waar het klopt ik sterf dit leven in de kiem trek de tering uit de dag en zaai mijn zaad waar ik wil oogsten het heeft te lang geregend mijn hart loopt over in een smeulend vuur dat zich niet doven laat nu of nooit de brand erin de duivel mag me halen als ik weer een dag geen vonken schijt laat me levensgeil mijn dagen slijten en mijn reet afvegen aan de spijt! © René Hillenaar –> ha wat leuk dat René heeft ingestuurd. ook hier lezen we een bruisend begin. de bruistabletten doen het goed deze week. rené presenteert een nieuw begin – ik wil nieuw worden – schreef gorter ooit – in die traditie dienen we hier te lezen – zonder spijt en zonder verleden – het nieuwe, het nieuwe leven aanvaarden – op een zeer aardse wijze aanvaardt de dichter hier de nieuwe weg – de lust for life – goed getroffen – het spat eraf – de woorden vol energie en geladen. mooi!
Zwart-witfoto Honderd jaren lijden eeuwen eenzaamheid been- en hoofdwonden ‘Vechten is de grootste vreugde te beleven met je broek aan’ Stormlopen in plaats van in stelling gaan’ een leven lang Het gaat nooit over hongerzucht en oorlog, een oorveeg voor alle zonden 20-10-2019 GV/Cartouche –> of onze Cartouche het thema heeft begrepen – heb het leven lief – ik weet het niet. hij plaatst een zwart wit foto tegenover het zo gloedvolle en inspirerende thema. een dominee in de bocht lezen we. dit is er ook nog mensen – het leven is niet alleen een mooi plaatje. er is ook rampspoed, oorlog en verderf – houdt deze dichter ons voor. maar we willen nou net een weekje roze, liefde, lust, mooi&lief, beste Cartouche. we willen een keer niet de donkere holen in van zwart/wit. stuur je foto naar de wereldleiders, leg je foto in geschiedenisboeken – maar geef ons deze week hoopvolle woorden van de liefde van het leven en de lust.
licht tot we bemerken dat de uitgestrekte tijd vermoeid zijn lijf kromt ons gestaag naar de verdommenis duwt we weren dan het kwaad knijpen de keel van ‘t boze dicht openen de luiken, opdat licht naar binnen dringt we horen in de ochtenduren hoe buiten de merel te keer gaat bewonderen het opgaan van de zon wandelen door morgendauw strekken onze armen naar de wangen van de liefde we plukken de laatste roos van ‘t jaar vlekkeloos tussen verwelkt rooskleurig en geurig zoals we het leven zien jako fennek –> een fijn diep en diep romantisch gedicht met veel ‘Naturempfinden’. en zo hoort het ook als de uiteenspattende gloed met de jaren langzaam is uitgedoofd. dan dicht de dichter toch nog over de wangen van de liefde – maakt de dichter de liefde van twee in wezen groter en breidt de dichter de liefde uit tot alle wangen die de liefde in zich dragen en je toelachen. bij binnendringend licht, een leonard cohen accent. jako plaatst daarnaast heel geraffineerd kleine charmante en hartverwarmende accenten zoals het een dichter betaamt: de laatste roos, een opgaande zon, een kwiek vogeltje.
buiten de lijnen ogen spreken verlangen liefde waar geen woord voor is we spelen buiten de lijnen harten breken en tranen vloeien balanceren op schaarse momenten in zwijgende geheimen het kaarslicht is gedoofd spoelen ons af en drijven weg het stille weten van… het stille weten van… spoelen ons af en drijven weg het kaarslicht is gedoofd in zwijgende geheimen balanceren op schaarse momenten harten breken en tranen vloeien we spelen buiten de lijnen liefde waar geen woord voor is ogen spreken verlangen © Magda Haan een beetje voorzichtig recenseren moet ik wel bij dit gedicht. bij deze dichteres, nieuw op de pom. de dichtregels herhaald van boven naar beneden en van beneden naar boven. zo wordt de tekst een spel van woorden en regels. maar is het poëzie? nee dat is het nog niet. poëzie is er niet voor om alles en alle gevoelens direct te benoemen. dit ‘gedicht’ is een wil melkertje. voor de kenners. magda moet leren het onbenoembare in woorden van poëzie te leggen. dit is meer een tekst voor een hulpverlener. heeft ie veel werk aan aan zoveel emoties. conclusie: magda plaatst inderdaad deze tekst buiten de lijnen van de poëzie.