Beumkes & Spigt op de maandag- mens & melodie



Misbruik

Dagboek, overzet, onbezonnenheid
mokkaijs, meteoor, megabyten in je oor
nageboorte toen ik je vertelde hoe hij was
muizenval, moustachesteppekoning Mm On BaH
uit het kennisland Tumba
die zoveel in mij versneden had
natuurbos van vrouw
zonder peperboom
het spijt me
percussiehamers in mijn hoofd
onder de tamtam van jouw lid
moet me nu iets te binnen schieten
een klodder zaad
een schoolmelkspoor.


Muziek: Fréderique Spigt – Isis https://youtu.be/r-mP3SmJA18


Liefs
Karin Beumkes

Share This:

U bent zelf een brabander!

U bent zelf een brabander!

wat is er toch in brabant aan de hand? er verbranden kinderen. ze rijden met auto’s in op het publiek. dichters schrijven daarachter niet meer gedichten welnee ze plakken en knippen alles wat los of vast zit aan elkaar. en wat rijmt er op ‘aan elkaar’-  heel goed –  de naam van de dichter adelaar.

we gaan hier niet mee door beste brabanders. het geduld in het westen is echt op – zeker nu er doden vallen. dat kunnen we niet hebben. brabant stond altijd voor gemoedelijk, voor zachtaardig – niet voor moord en doodslag, openbare verbranding en culturele neergang.

in het westen moesten we al eerder afscheid nemen van texel. het waait daar teveel. ze waren net teveel  fout in de oorlog – ze hebben daar een eilanddichter die proza schrijft en proza verwart met poëzie.

limburg hadden we hier ook al eerder de deur uit gedaan. ze zitten in limburg op 321 meter hoogte en nog steeds stroomt de boel daar elk jaar weer onder en over. groningen? nee asjeblieft zeg al dat gepiep en gekraak, al dat instortingsgevaar, weg ermee. brandhoff snel verhuizen. friesland/drente zult u zeggen. nee nee nee en nog eens nee – je verstaat ze niet. wil je de boel daar tot ontwikkeling brengen – niet te betalen en ze snappen het toch niet.

nou ja met de rest van nederland is het behelpen – we geven het toe. maar we zijn nu eenmaal redelijk en sociaal hier in 020. nouja de rest, de rest, de rest is een beperkt begrip. de rest is zuidholland en utrecht. zuidholland omdat max lerou daar woont en utrecht omdat utrecht van van piekeren is.

Share This:

Frans Terken wint de enige echte virtuele – het is zo erg als het is, zo erg is het al – trofee op pomgedichten

Frans Terken wint de wedstrijd deze week met een compleet gedicht. Het thema erg is een moeilijk thema gebleken. je schrijft de erge dingen niet zomaar op in poëzie. afstand nemen dat is de taak van een dichter – niet je storten in de ellende van een ander of van jezelf zonder afstand. neen – de dichter beschrijft, troost, signaleert, voorziet in een toekomst, grijpt in een verleden, actualiseert in een onschuldige taal waar hij natuurlijk schuldig aan is. Frans van harte.

De dichter is een eiland

Omgeven door zee is hij
soms onbereikbaar voor lezers
van het naastgelegen vasteland

niet dat het over water lopen is
het gevaar van wegzinken in wad
of moeras of de boot missen

dan seint hij leestekens naar de overzijde
kruipt zijn terp op en telt de zegeningen
op de vingers van één hand

in de verte ziet hij een vissersvrouw
turend naar de einder waar
man en zonen zijn ondergegaan

wast hij de andere hand in brak water
alsof er onschuld schuilt in zijn taal

FT 14.08.2019


–>
gelukkig een gedicht. met alle wezenlijke elementen. een echte kniertje. man en zonen die niet meer terug keren. de dichter ergens op een eiland die tracht en tracht met al het gereedschap dat hem is gegeven. schuld en onschuld in een dichterlijke adem benoemd. over water lopen – ook hier een verwijzing – maar een functionele. een gedicht uit een stuk!
  • Cartouche – het is gewoon erg zoals het is
  • Marc Tiefenthal – Heeft er niemand erg in?
  • Frans Terken – alsof er onschuld schuilt in zijn taal
  • Petra Maria – wij zijn erg aards


wie wint de enige echte virtuele – het is zo erg als het is, zo erg is het al – trofee op pomgedichten?
we vragen de dichters om de onvrede poëtisch te belichten.  erg – er kan in een dichtersleven heel veel heel erg zijn. de politiek is erg, 11-9 was erg, de liefste die nu bij een ander is – is erg. de dichters kunnen alle kanten op – pomgedichten is niet erg. zo erg is het al. we lezen u graag – heel ERG graag.
u kent de regels: de gedichten niet te lang svp – 20 regels is genoeg – insturen voor zondag 10 uur 30. stuur in op het u bekende gmail.com adres van pomgedichten@ – of benut de blauwe contact functie boven aan de pagina. of laat onder dit item een reactie achter -ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaar als altijd verzekerd.



kapstertje

ik zei vijftien weken geleden tegen het kapstertje
doe maar wat korter
en nog lijkt het
of al het haar naar binnen groeit

het is zo erg als het is
zo erg is het
al
 
pom wolff


Waar vind je ooit
oprechter dan bij een dichter
zonder trouw aan vorm
waarin hij gegoten is

zwart
als de dood
voor elk licht
 
is dat zwaar – te dragen?
 
dat denk je maar, het is gewoon
erg zoals het is – een leven
zonder ziel is lang zinloos
praten en doorgaan
 
híj laat je
in het best denkbare geval
een ogenblik – versteld staan
 
een enkel woord
van waarde licht en rond van klank
een verwaaide fluisterzin
 
een steen
om even bij stil te staan
 
               14-09-2019 / Cartouche

–>
cartouche is weer eens aan het knutselen geslagen – tal van verwijzingen gebruikt hij – om wat te zeggen. ja wat eigenlijk? – poëzie is geen puzzle-tje. een gedicht over leven en over de dood. we lezen over trouw, over de dood over een steen, over even stilstaan. gooi de woorden vandaag maar in de tombola van cartouche – trek een papiertje en ja hoor je hebt een gedicht. voor zover ik cartouche ken waardeert ie deze recensie niet echt. maar ja de lezer leest en denkt er het zijne van in dit geval. lezer staat nu eenmaal niet op de kermis. lezer zit gewoon achter zijn kopje koffie op de vroege zondagochtend in dat altijd weer zo prachtig oplichtend amsterdam van mevrouw halsema. ‘Waar werd oprechter trouw. Dan tussen man en vrouw. Ter wereld ooit gevonden? Twee zielen gloênde aan-een gesmeed. Of vast geschakeld en verbonden.‘ 020 zei ik daar dus, vlak bij het vondelpark.


Joshua
 
Uit het struikgewas kruipt
het serpent, het trekt
stuipen, wil onderdoen.
 
Langs de stam
van de appelboom
kruipt het omhoog.
 
Heeft er niemand
erg in?
 
Over de rest
hadden we beter gezwegen.
 
Joshua was nog niet geboren. 



marc tiefenthal
dichter essayist / poète essayiste

–>
de slang, de tuin, de appel, de verlosser – ook hier wordt een zoekplaatje gepresenteerd – maar ik wil geen zoekplaatjes ik wil een gedicht. we staan niet op de kermis. poëzie is een serieuze zaak.


PARADIJS

boven huilt een baby
een kat miauwt
de toon is gezet

de zon komt op
de zon gaat onder

morgen
steekt er weer
wind op

maar goed ook
want wij zijn
erg aards

handen, mouwen
ferme passen
als gewenst

niet vandaag
vandaag
is het windstil

Petra Maria
te Barberino


–>
een aards en windstil gedicht. met mensen erin en een kat. een paradijs als titel. ik weet even niet wat er ERG aan is. ik zou zeggen kind geniet van de rust. morgen stroomt de boel onder als in spanje momenteel , ga je ten onder aan kattengejank omdat beestje zijn bek niet meer weet te houden of noem je dat dan ‘hemels’?

Share This:

U bent zelf een patiënt!



U bent zelf een patiënt!

wel even geaarzeld of ik over het te bespreken fenomeen een columnetje zou schrijven. toch maar doen. ik bezocht gisterenavond den bosch. 4 kandidaten streden om een finaleplaats. de kandidaten voor het stadsdichterschap kregen de opdracht om buiten zich zelf te treden – buiten uw comfortzone – in uw voordracht van 20 minuten. alle kandidaten(nou ja ik zag er drie van de vier) bedienden zich van een muzikant (gitarist) als begeleider. muziek is blijkbaar een dingetje buiten de comfortzone van een stadsdichter van den bosch.

ik schrijf in deze column geen recensie van de avond. het te bespreken fenomeen kwam aan de oppervlakte bij het optreden van de tweede kandidaat van de avond. een zekere mevrouw kerkhof. ik zei tegen  vriendin vera vd horst  met wie ik aan de bar stond toe te kijken (bieren – bieren / bieren – bieren zou martien uit het CHATEAU krijsen) omdat in het zaaltje geen stoel meer vrij was – ‘ze heb der naam niet mee’.

we waren bij mevrouw van het kerkhof aangeland. mevrouw van het kerkhof vulde haar 20 minuten met al het persoonlijke leed dat een mens maar kan vergaren + bij elkaar kan verzinnen in een mensenleven. alles maar dan ook alles moest en zou in die 20 minuten van mevrouw van het kerkhof. de hele wereld had het gedaan en de hele wereld had ongeveer mevrouw van het kerkhof misbruikt. ik zei tegen mijn vriendin vd horst: haar teksten zouden het goed doen in een psychiatrische kliniek maar dan wel op der eigen kamertje  én met de deur dicht. vriendin van der horst is van het beschaafde soort – glimlachte een weinig – maar wist elke glimlach toch te beëindigen met een enorme schaterlach. als blikken uit het zaaltje hadden kunnen doden lag mevrouw vd horst nu op het kerkhof.

15 minuten persoonlijk leed doorspekt met een paar minuten plat moralisme – mevrouw van het kerkhof was klaar. geheel opgelucht (en leeggelopen) verliet zij het podium. geen enkele relativering, geen enkele ruimte en aandacht voor de medemens en voor de toeschouwer in de zaal al helemaal niet – alleen maar aandacht voor het zo  particuliere zelf. je ziet het vaker maar je wil het niet zien.
 zie hierboven het beschreven fenomeen. er bestaan mensen met een  gebrek:
 aan zelfinzicht.

Share This:

Jeanine hoedemakers gaat voor goud – verkiezing stadsdichter den bosch tonight

jeanine onze juryvoorzitter gaat vanavond voor goud – nouja voor een finale plaats in de verkiezing stadsdichter DEN BOSCH – wij van de pom wensen haar een genadeloze avond.

Ramon geeft Jeanine de laatste tips. samen met jasmijn verzorgden zij een indrukwekkend optreden – de stadsdichters dienden hun comfortzone te verlaten – dat lukte kandidaat doeko niet – die bleef gewoon zichzelf – dat lukte kandidaat 2 mevrouw kerkhof ook niet helemaal – haar teksten zouden het goed doen in een psychiatrische kliniek op der eigen kamertje met de deur dicht – jeanine en ramon verzorgden een levensverhaal met een vredelievend einde met prachtige zangaccenten door jasmijn die op een bierkratje plaatsnam. de vierde kandidaat heb ik niet meer kunnen aanschouwen – mevrouw kerkhof werkte te zeer door in mijn brein. ben wel benieuwd of jeanine de finaleplaats heeft bemachtigd.


Goudvisjes

Je bent een goudvisje
dat moet je goed onthouden
als ik je Koenraad noem
ben je een goudvisje dat Koenraad
wordt genoemd

roep ik Guido, je bent Guido het goudvisje
Jacob, Jolande, Inge, Willem, Janine
Goudvisjes!

roep ik goudvisje
alle goudvisjes
ook de visjes die zich jarenlang verscholen
duiken op

ze zullen allemaal
even hoopvol vragen
riep je mij?

Jeanine hoedemakers

Share This:

u bent zelf een halsema!


u bent zelf een halsema!

je bezig houden met particuliere dingetjes terwijl de stad onder je handen veryupt, verzakt, vervuilt, verstikstoft en verlachgast. kent u die uitdrukking zou dominee gremdaat zeggen – kent u mevrouw halsema zeg ik. nu weer moet zo nodig de mededeling gedaan worden dat het gedragen wapen door zoonlief het wapen van echtgenoot halsema is – gebruikt op de een of andere filmset. wat kan ons dat nou rotten halsema en je wapenbroeders?

de particuliere kleinheid van deze bestuurder is door haar zelf getekend. amsterdam en halsema zijn geen gelukkig huwelijk. het is jammer – de eerste vrouw van amsterdam – je  gunt amsterdam en de emancipatiebeweging beter.

hebben we nog één strofe over – amsterdam. als we toch aan het klagen zijn. net te vaak om me heen hoor ik van mensen die amsterdam hebben verlaten – waarheen ze ook verhuisd zijn – ’het is hier veel en veel goedkoper”: de huizen, de verzekeringen, de boodschappen en ga maar door. en ‘ze praten  hier nog Nederlands’ dat is de tweede welkomstgroet die gekwoot kan als je in de ‘ommelanden’ op bezoek bent. gelukkig hebben we ajax nog – een redelijk goedkoop kluppie als je de club vergelijkt met liverpool, barcelona en münchen.  bij ajax versta je alleen die tukkertrainer niet.

pom wolff

Share This:

U bent zelf een bananenrepubliek!


U bent zelf een bananenrepubliek!

een rechterlijke macht in amsterdam – rechtbank amsterdam praten we over – waar de mail nog niet is uitgevonden – en je alleen via een wat? jaja  via een FAX! mee kunt corresponderen. even voor het beeld lieve lezer. maar het is wel waar.

proces tegen wilders, proces tegen een euthanasiearts, processen van het OM waarin het OM (namens ons – jaja) geen of nauwelijks straffen eist in zware strafzaken – strafzaken zijn uitgevonden om straffen op te leggen – de strafeis op zich veruit het voornaamste element uitmaakt van het proces. wat een onzin en wat een verspilling van geld.

een volslagen corrupt en verziekt ministerie van justitie waarin door ambtenaren de ene leugen op de andere wordt gestapeld en ministers en staatssecretarissen achterelkaar het veld moeten ruimen vanwege leugen en achterklap. wat een onzin allemaal en wat een verspilling van geld.

een volkomen verziekt politieapparaat waar leugens en witwassen van de waarheid aan de orde van de dag is, dienstwapens worden gebruikt om familieleden om te leggen – jarenlang blauw op straat wordt gepropageerd zonder dat er blauw op straat is te zien en het doen van aangifte teruggebracht is tot de opmerking legt u uw aangifte maar op die stapel papier daar.

(meestal hoor je op het politiebureau – na urenlang wachten – nee we nemen hier geen aangifte van op – dit is een privaatrechtelijke zaak hoor  – en trouwens aangifte zou toch geen zin hebben kijkt u eens naar die stapel daar in de hoek – vervolgens legt de dienstklopper zijn beide benen weer op het bureau voor zich, en nuttigt uiterst relaxed zijn banaantje.)

Share This:

Aanval van VON SOLO op 020 – Ik dacht dat ik het ergste met ‘Noem het liefde’ van Daan Heerma van Voss wel gehad had…Maar niets bleek minder waar. Er bestaat ook nog iemand als Rob van Essen met het boek ‘De goede zoon’.



Deel 349. Mis   

Soms lees je een boek dat in twee dagen uit is. Andere boeken kunnen meer tijd kosten, maar betalen dat dan ook terug. Sommige boeken laten je vervuld achter, sommige verdrietig of in twijfel. Geen boek is hetzelfde. En heel soms is er een boek dat een zodanige irritatie opwekt, dat je er wel over moét schrijven. Ik dacht dat ik het ergste met ‘Noem het liefde’ van Daan Heerma van Voss wel gehad had. Maar niets bleek minder waar. Er bestaat ook nog iemand als Rob van Essen met het boek ‘De goede zoon’.

Een man van zestig, die zonder motivatie op reis gaat naar een onbekende bestemming. De gehele reis slechts terugblikkend op een leeg vaag verleden en lamenterend over zijn dode, demente moeder. Aan het eind nog een episode met een elektrische auto, gevolgd door een gekunsteld open einde. En dat als één gedefragmenteerde zandbak. Het boek recapitulerend, staan me twee dingen als tegelijkertijd hoogte- als dieptepunt bij. Ten eerste een voyeuristische scène, waarbij handen omschreven worden die zich tijdens een vrijpartij in billen graven als was het marmer. Met als gevolg een levenslange depressie en defaitistische houding voor de hoofdpersoon. En als goede tweede een vrijpartij met een zelfrijdende auto, die als apotheose ook nog een vinger in de kont van de hoofdpersoon stopt.

Maar wat me nog het meest stoort is de sticker die er voorop zit, die aangeeft dat het boek de Libris literatuurprijs 2019 heeft gewonnen, terwijl het jaar nog niet eens voorbij is. En de bijbehorende reclame in de kranten. Het heeft er alles van dat men het boek als een drol met gouden strik wil verkopen. En het ergste, ik moest het boek wel lezen, want ik had het van mijn gezin, nota bene op eigen verzoek, ook nog eens voor mijn verjaardag gehad. En dan lees je het uit, hoe slecht het ook is.

Maar mijn beschouwing zou geen goede beschouwing zijn, als er niet tussen de regels door ook nog wat te lezen zou zijn. Want uit mijn kritiek blijken natuurlijk nog een aantal andere dingen. Dat ik er niets van snap is er één. Dat ik geen respect heb voor Nederlandse literatuur is twee. Maar drie is eigenlijk nog het kwalijkst. Dat ik niet snap dat dit dé norm is. Dat het geheel literair verantwoord is om een *&#-boek te schrijven en er prijzen en lauweren voor te ontvangen. Een boek waarin de hoofdpersoon een perfecte afspiegeling is van zijn wannabe grachtengordelklimaat, dat alles in dit land poogt te verzieken met een coke gevoed, blauwalg gelijkend dédain. Het als interessant en bewonderenswaardig beschrijven van debiel gedrag is de nieuwe norm, zoals Daan van Voss Heerma ook al deed. Dit soort schrijfsels zijn de reden dat onder de rode regimes het woord ‘intellectueel’ gelijk kwam te staan met doodvonnis.

Het zijn de ‘Bonfires of the vanities’. Het is Femke Halsema die burgermeester wordt, de wallen die gesloten worden, de Hells Angels die verboden worden, een Gay pride als heteroseksuele attractie, het is het orkest dat doorspeelt, herkauwen, herkauwen en nog eens herkauwen, tot het echt nergens meer naar smaakt en dan je huis op AirBNB zetten en in Almere gaat wonen. Het is het failliet van Amsterdam als hoofdstad. Behalve als drugshoofdstad dan misschien en ondood museum.
Misschien is dat wat Rob van Essen weerspiegelt in ‘De goede zoon’. Dat er voor zijn soort geen toekomst meer is. Snap ik het uiteindelijk toch nog.


VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op
www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl 

Share This:

reactie van CARTOUCHE op het drama van TEXEL – ook een KOPPIGE reactie van dichter jacob de bruin

gisteren moesten wij u berichten over de lichte vorm van aderverkalking die eilanddichter van texel heeft getroffen. eilanddichter weet het verschil niet meer tussen proza en poëzie. eilanddichter zoekt het verschil in leestekens en hoofdletters. Uit brabants land ontvangen we een reactie op het gebeuren. CARTOUCHE reageert:


Hoe en wat

In beelden wil ik huizen, mij van stof en zand ontdoen
door het engel-mangat gaan als vlielander visserman

die in stille avonduren hoopvol al zijn netten boet
om bij donker uit te varen ver in zee van wad vandaan

waar gedroomde buit binnen bereik van karig lamplicht
onder de oppervlakte wacht: in vloed verzonken woorden

die inhalig naar boven
willen in dicht geslibd slagaderbloed
ontstollen en golvend vloeien naar vingers van een hand

om uiteindelijk uitzinnig ongenadig uit te halen
met boekenwand als duinen ruggensteun en ik

havenmeester regel de roergang van de platbodem
zo alleen valt een mens te leven, komend uit een ei

– land genesteld in het water, hoofd pal naar voren

vol in de wind en dichter steeds dichter bij de dood

het dwingend oog van een gekooide
– roofvogel – die wadloper wordt

12-09-2019
Cartouche
gisteren moesten wij u berichten over de lichte vorm van aderverkalking die eilanddichter van texel heeft getroffen. eilanddichter weet het verschil niet meer tussen proza en poëzie. eilanddichter zoekt het verschil in leestekens en hoofdletters. de dichter jacob de bruin heeft ook gereageerd. een koppige man jacob de bruin
!

koppige reactie van jacob de bruin:

En toch is het een gedicht.
Er is veel nodig om een gedicht een niet-gedicht te laten zijn, als het door de dichter tot gedicht is verklaard.
Hoofdletters en/of leestekens weglaten doe je vanwege een waarschijnlijk wel zelfgemaakte conventie. Ik verzin er zelf wel eens, dat ik meer van het letterbeeld hou dan dat van woorden. Alles voor de vorm wil ik dan. Die stomme betekenis ook.
En rijm komt bij roop altijd zoals die komt. Ik geloof niet dat die het zoekt.

Misschien dat het gedicht mij wat te particulier als niet-Tesselaar.
Nou dan is het gewoon een leuk gedicht voor zij van Texel. Als eilanddichter schrijf je niet persé voor de hele wereldbevolking.
Maar voor mijn gevoel kan het korter, ik heb er dan ook geen verstand van.

Share This:

U bent zelf een eilanddichter!


U bent zelf een eilanddichter!

de eilanddichter van texel weet niet meer wat poëzie is , wat proza is of wat sinterklaasrijm is. op FB lezen we zijn prozaberichtje over de weverstraat – weet u wel – de weverstraat!!!  nooit van gehoord hoor ik u zeggen.
 alsof het hart van nederland getroffen is – alsof de pensioenen op texel  niet meer uitgekeerd zullen worden, alsof de duitsers nederland zijn binnen gevallen en zich wederom gevestigd hebben op dat eiland waar ze zich ooit zo thuis voelden. ja wat een toestanden daar op dat eiland in die weverstraat. stop het persen roepen de zwangere vrouwen van texel nu al in de straten – er is iets ernstigs aan de hand in de weverstraat. de eilanddichter heeft geschreven!!!

eilanddichter voelt nattigheid en tempert inmiddels zelf de onrust die eilanddichter zelf heeft opgeroepen. we lezen dat het eiland rustig kan gaan slapen, dat er niets verandert, je mag niet lossen (STOP HET PERSEN!) en je mag niet meer op de fiets in die weverstraat MAAR… er komen wel nieuwe borden in de weverstraat. dat u het weet lieve lezer.

vervolgens sloopt eilanddichter de hoofdletters uit zijn proza, sloopt hij de leestekens weg en benoemt de ellendige mededeling over de weverstraat  tot poëzie. dames! pers er maar weer lustig op los hoor. eilanddichter ROOP is een beetje in de war. een beetje erg als je niet meer weet wanneer je proza schrijft en wanneer poëzie.



weverstraat

het eiland kan gaan slapen
er verandert helemaal niets
je mag niet altijd lossen
en niet altijd op de fiets


er komen nieuwe borden
waar weer niemand wat om geeft
omdat nooit wordt gecontroleerd
of verboden worden nageleefd

(…)
eilanddichter texel
 

Share This: