VON SOLO met – Een groet voor 2025



Een groet voor 2025

Het is niet wat je denkt
Of wat je doet
Dat maakt, dat er niets gebeurt

Het zijn niet alle inspanningen, die je levert
Of wat je zorgvuldig op schrift zet
Dat maakt dat er niets verandert

Je doet zo hard je best
Met alle beste bedoelingen
En wat je doet klopt ook gewoon
En toch kom je geen steek vooruit

Je zegt, dat het niet eerlijk is
En dat mensen zouden
Kunnen zeggen, dat je gelijk hebt
En zo voelt het ook

De meesten zijn het met je eens
Dat het zo niet verder kan
Er moet iets gebeuren
En jij blijft vlijtig
En onmachtig

Stapt in je Tesla
En hebt het nog steeds niet door



VON SOLO
DICHTER, COLUMNIST,  PERFORMER EN CINEAST
Check de actualiteiten van VON SOLO op www.vonsolo.nl
Lees ook de wekelijkse column van VON SOLO op www.POMgedichten.nl

Share This:

Antony Oomen met oud én nieuw – die jongen van 14


Aan een jongen van 14

Ik stel me voor dat je bloedmooi bent geweest
Dat je stoer was en voor niks en niemand bang
Je speelde graag met vuur schat ik zo
Onbevangen, argeloos, onnozel

Niet wetend dat je laatste uur
Veel eerder zou slaan dan verwacht
In de nacht, die vermaledijde nacht
Waarin mannen graag met vuur spelen

Ja, je laatste uur had allang geslagen
Toen je op pad ging in de nieuwjaarsnacht
Ik heb echt vaak aan je gedacht
Nadat ik hoorde dat je was ontploft



Antony Oomen
1.I/2025

Share This:

pom wolff – niet zonder


O
 
o ben jij die én die
zal ik wel gezegd hebben
ik geloof niet dat je naar woorden zocht
  
mij is niemand anders dan de zon
een antwoord schuldig
zei ik en ging naast je zitten
 
jij begon aan een monoloog 
niet uitgesproken mensen verzachten
probeerde ik nog
 
en toch was het mooi dat jij me zag
je gevoel inzette
en met me het nieuwe jaar in danste
 
gedichten hoeven niet hoogdravend
een nieuw jaar niet bezongen
twee mensen niet zonder
 
pom wolff

Share This:

Mirjam AL – hier zijn uw medicijnen voor vandaag!

www.pomgedichten.nl heeft het exclusieve recht gekregen om 65 teksten van Miriam Al tweewekelijks op de woensdag te publiceren – dat gaan we doen! de teksten zijn door haar helaas overleden vriend Merik van der Torren nog net voor zijn dood uitgetypt en van een nummer voorzien én in een blauw mapje gedaan. vandaag tekst nummer 27 – dank je wel Merik – dank je wel Mirjam Al.

Share This:

antony oomen met zijn eindejaarsgedicht


Laatste uur

Voordat het laatste uur geslagen heeft
Besef dat u maar één keer leeft
Wie goed doet goed ontmoet dus schiet
En zing daarbij het hoogste lied:

Het is de laatste dag van ’t jaar
Zet al uw vrome wensen maar
Bij de dorre kerstboom aan de straat
Opdat er straks de hens in gaat

Het is de laatste dag van ’t jaar
Zet bommen en granaten klaar
Tel al uw vingers na, beziet
Of gij er missen kunt of niet


© Antony Oomen
31.XII/2024

Share This:

corrie nieman overleden – wordt gemeld op FB

ook ik lees zojuist op FB dat Corrie Nieman is overleden – deze foto van een prachtmens maakte ik dit jaar op 18 mei in Bergen aZ – bij ‘haar’ Poëzie in de Branding – Bergen aan Zee –
ach lieve corrie rust zacht – wie sterft nou op oudjaar? dat doe je toch niet. pomgedichten wenst de nabestaanden – familie en al haar vrienden en vriendinnen heel veel sterkte.

Share This:

FRANS TERKEN wint de enige echte oudejaarstrofee op pomgedichten – zo was het in 2015- SANDER MEIJ zilver en JOZ KNOOP brons

franst

GOUD VOOR FRANS

FRANS TERKEN laat haar hier op weg gaan naar wie haar neemt zoals ze is. ik wil nieuw worden – zij wil nieuw worden – we zeggen het gorter na en na gorter hier frans terken. een bevrijdend gedicht zoals elk nieuw jaar bevrijdend zou moeten kunnen werken. dat we niets meer mee hoeven te nemen van het oude meubilair, niets anders dan onszelf. dat we ons zelf weer kunnen zijn – dat is een mooie wens voor de mensheid, voor de lezers van pomgedichten, voor haar met die borsten, die rijzende borsten die … nee laat ik het anders zeggen met frans terken… ik neem ze zoals ze zijn. webmaster wil ook weleens wat. een prachtgedicht voor het nieuwe jaar, met hoop en liefde – zal de liefde van de lust zijn. een mooi rijzend begin. ik zeg het frans na – ik wens het u toe – dank jullie wel voor de prachtige inzendingen. goud voor frans – van harte. zilver voor sander meij, brons voor joz knoop? mag het zo? het waren voor mij de drie gedichten die er uit sprongen. die mij raakten.

 

Wie neemt haar toekomst in handen

Zij leest het jaar in jaar uit in de Margriet
vlucht als een libelle voor de winter
zoals ze reist in haar dooie eentje
op weg naar een volwaardig buitenhuis

in het raam gaat de haast langs haar heen
daar waar tussen bomen oud leven uitwaait
ze denkt terug aan wie ze achterliet
opluchting onder een hoed gevangen

vandaag is hoop haar gezel ze neemt de tijd
voor nieuw een spannende verovering
niet weer een man die blijft zagen
aan de eikenhouten koppen van het meubilair

verse adem halen voor een ander jaar
een volgende ronde aardige kansen de wereld
is weer jong klopt fris aan haar rijzende borsten

op weg naar wie haar neemt zoals ze is
wie ze samen zijn

FT 28122015

 

prachtige beelden en overwegingen geeft frans ons hier aan het einde van het jaar. de dame in kwestie met ‘rijzende borsten’ op weg ook naar nieuw. het perfecte oudejaarsgedicht om weer fris aan de start te staan van 2016. ja ik wil wel naast haar plaatsnemen hoor op het groene bankje. die rijzende borsten gaan op de een of andere manier niet meer uit mijn hoofd. ritmisch verantwoord ook.

 

 

giphy

 

SANDER MEIJ schrijft over het naadje van haar kous – FRANS TERKEN over haar rijzende borsten – RIK VAN BOECKEL over haar dromen – JOOP KOMEN doet een ‘ger belmertje’ tussendoor ‘ter nagedachtenis aan hen die ons ontvielen‘ – RENÉ BRANDHOFF plaatst haar in een trein die nooit zal vertrekken – JOZ KNOOP plaatst haar in het groen – DITMAR BAKKER laat haar nog even door het raampje naar buiten kijken – RONALD M OFFERMAN stapt op haar over – ANKE LABRIE levert haar een nieuw script aan – CARTOUCHE noemt haar leda en is haar zwaan – JOLIES HEIJ laat haar in de nieuwjaarsnacht sterven – W. VAN HERLE over zijn stiefouders jolies heij & martin ma de jong. vuurwerk met JAKO FENNEK.

wedstrijd gesloten – dank jullie voor zoveel moois.

 

redactie: het door joop k omen ingezonden werk is momenteel onderwerp van redactieberaad. sommige leden van de redactie kunnen niet leven met het door de heer komen toegevoegde bijschrift. andere leden van de redactie maken geen bezwaar tegen een zelfverkozen sanering van het redactiewezen. momenteel is de heer de jong aan het woord. mneer de jong is nogal breedsprakig. we berichten nader.

  • de heer de jong heeft inmiddels de zaak van alle kanten belicht en heeft een schorsing aange-vraagd. onduidelijk is echter wie de heer de jong geschorst wil hebben. hij heeft de aanwezige pers laten weten daarover een verklaring te willen afleggen. hij wil in de verklaring puntig uiteenzetten dat hij het oneens is met alle dingen en sommige dingen in het bijzonder. voorts zal hij ook een korte samenvatting verzorgen van het gloedvolle betoog dat hij heden morgen hield voor de uit alle hoeken en gaten toegestroomde voltallige redactie. webmeester wolff heeft alle aanwezigen uitgenodigd om tot besluitvorming te komen – anders blijft alles maar in het luchtledige hangen – ‘dat is voor niemand goed’ – zo sprak de heer wolff. we berichten nader.
  • op een vraag van het aanwezige redactielid jolies heij of de heer de jong niet iets sneller zijn punt zou kunnen maken in deze brandende kwestie – omdat zij zelf is verwikkeld in tal van andere kwesties en grondoorlogen – heeft de heer de jong laten weten – dat niet hij maar de heer joop komen eerst verantwoordelijk is voor de huidige situatie op pomgedichten. de heer de jong vraagt tevens aandacht voor de situatie in heerlen waar nu amber helena reisig met een hevige keelontsteking verblijft. (het schrijven wil nog niet erg lukken) – en voor de situa-tie op lesbos waar de heer platenkamp met een collectebus in de weer is. (die vluchtelingen hebben werkelijk geen stuiver over voor hun lotgenoten.) De heer wolff nodigt de aanwezigen uit om de problematiek centraal te houden en niet alle kanten te laten uitwaaieren.
  • inmiddels heeft de 86 jarige joop komen ons het volgende laten weten. hij heeft op emotionele wijze kennis moeten nemen van de berichtgeving op de achterpagina van het tijdschrift ONZE TAAL: ‘Amstelveens restaurant weigert 96jarige pannenkoek.’
    Een ingrijpend vooruitzicht aldus komen. Alleen als ik morgen niet meer wakker word hoor je mij niet klagen, voegt de kranige komen nog toe aan zijn verklaring.
  • de heer de jong is zojuist tot zijn slotconclusie gekomen. iets met storm en een glas water.  de niet meer aanwezige redactieleden hadden die conclusie al iets eerder getrokken. in het lege redactielokaal sprak uw webmaster nog een woord van dank richting heer de jong voor zijn uitvoerige analyse.  het heeft even geduurd maar we hebben elkaar gevonden zo sprak wolff. de wedstrijd wordt voortgezet met de inzending van de heer BAKKER.

 

giphy

mooi plaatje hopper – misschien brengt het u – en dan ook ons – nog een prachtig het jaar afsluitend gedicht. we genieten er graag van – inzenden svp voor 1100 uur oudejaarsdag – waarheen ze op weg is – wat zij nog leest – of is ze op haar retour – we weten het niet. we lezen het bij U. u kunt uw gedicht als reactie plaatsen – onder ‘leave a comment’ – (even registreren, dan inloggen en dan uw reactie) – ik zorg er voor dat uw gedicht in het item wordt geplaatst. commentaren verzekerd natuurlijk. de gedichten niet te lang, tenzij noodzaak.

 

en ik

zwanen zwemmen witheet weg
dat noem ik geen natuur
afgesloten vrouwen fietsen mij voorbij

de een de hel, de ander rood
een derde kijkt nog even om
zich heen en opgebroken weg

en ik, ik wil de amstel zien

 

pw

 

 

meij2

 

Waarom ze nooit agenda´s weggooit

het is de zwaarte van bomen
onder loodgrijze luchten
die haar neerdrukte op deze bank
de trein naar Parijs deed nemen

Parijs, natuurlijk, de Seine nog eens zien
al schijnt het wat stil deze feestperiode
ze bladert in haar jaarverslag
herziet een paar scènes bij omcirkelde data

op het beslagen raam van de treincoupé
tekent ze een vuurwerkshow
die voordat hij af is verdwijnt
net als dit jaar, met een sisser

later die avond, aan het begin van een brug
als de regen op haar jarige rug
cirkels zaait als op crêpepapier
schudt ze zich driftig de hand

maar noem haar gerust een optimist:
vanaf nu is het uitzicht onaangetast
en al het oude raast voorbij
op weg naar niet langer
te verteren verleden

 

Sander Meij

Nieuw eiland

 

altijd vrolijk, altijd opgewekt, de werken van Sander Meij – PARIJS NATUURLIJK! kraait het van plezier in het werk. – zo kennen we de dichter weer. dat hij daarna de dame slachtoffert –  de Seine in jij! maakt dan al lang niet meer uit. in de werken Meij wordt heel wat geofferd. Mooie slotregels ook hier waarin de dichter de teloorgang nog eens in verfijnde poëzie tot uitdrukking weet te brengen. waarheen ze op weg is – wat zij nog leest – of ze op haar retour is – we weten het nu. keurig aan de opdracht gehouden. als meij een gedicht schrijft – om met de ons ontvallen drs. P te spreken – dan is er een goede kans dat er weer een juffrouw in het trapportaal ligt – dan wel in de Seine drijft. vrouwen genoeg. aan het oeuvre van meij kan nog het een en het ander toegevoegd.

 

giphy

 

Wie neemt haar toekomst in handen

Zij leest het jaar in jaar uit in de Margriet
vlucht als een libelle voor de winter
zoals ze reist in haar dooie eentje
op weg naar een volwaardig buitenhuis

in het raam gaat de haast langs haar heen
daar waar tussen bomen oud leven uitwaait
ze denkt terug aan wie ze achterliet
opluchting onder een hoed gevangen

vandaag is hoop haar gezel ze neemt de tijd
voor nieuw een spannende verovering
niet weer een man die blijft zagen
aan de eikenhouten koppen van het meubilair

verse adem halen voor een ander jaar
een volgende ronde aardige kansen de wereld
is weer jong klopt fris aan haar rijzende borsten

op weg naar wie haar neemt zoals ze is
wie ze samen zijn

FT 28122015

 

prachtige beelden en overwegingen geeft frans ons hier aan het einde van het jaar. de dame in kwestie met ‘rijzende borsten’ op weg ook naar nieuw. het perfecte oudejaarsgedicht om weer fris aan de start te staan van 2016. ja ik wil wel naast haar plaatsnemen hoor op het groene bankje. die rijzende borsten gaan op de een of andere manier niet meer uit mijn hoofd. ritmisch verantwoord ook.

 

giphy

 

Een horizon te ver

Ze leest een droom even voortvarend
als de trein waarvoor ze geen hoed afneemt

een retour nam ze niet
langs de rails naar de toekomst
is er geen weg terug naar wie ze was
toen ze hem achterliet als een oud jaar

ze vergeet te kijken naar het raam
waarachter het nieuwe voorbijschuift
als een schim hoopvolle flarden

ze plukt ze liever van papier
de brochure van het leven
daar rolt ze de dagen mee door

het volgende station is een horizon te ver
dat ze nooit aankomen zal
weet slechts de lamp boven haar hoofd

ze zal reizen tot de jaren
als dromen van ouderdom voorbij zijn gegaan.

 

Rik van Boeckel
28 december 2015

 

rik vangt de dame op binnen de lijsten van het schilderij waarin ze is gesitueerd. dat geeft haar een soort eeuwigheidswaarde. respectvol naar hopper zeker. rik laat haar in haar waarde. niets op af te dingen. een visie.

 

 

giphy

 

om de zorgen van een bewogen 2015 van ons af te blazen en tevens ter nagedachtenis aan hen die ons ontvielen, schreef ik dit ‘belmertje’:

 

mijn goede voornemen

met vaste blik kijk ik vooruit
naar de eerste dag van januari
ik recht mijn rug neem een besluit
eens en voorgoed uit de penarie

ik stopte zonder vorm van spijt
maar zit sindsdien intens te kniezen
met lollies dood ik nu de tijd
zal ik het winnen of verliezen

en nu over een dag of vier
weet ik beslist dat ik zal winnen
want dan zal ik met veel plezier
opnieuw met roken gaan beginnen

 

joop komen

 

of ger – die ons ontviel in 2015 – dit had kunnen waarderen – komen we niet meer te weten. ger lachte meestal niet om grapjes van een ander en op het laatst ook niet meer om zijn eigen grapjes. op het gedicht op zich zelf is niets aan te merken – light verse – grappig slot. het bijschrift van joop brengt ons bij het zelfverkozen afscheid van ger belmer in 2015. zet de laatste vier woorden dan ook in een bijzonder daglicht.

 

giphy

 

zitten blijven

het is maar een zitplaats
vermomd als treincoupé
wellicht benoembaar als vehikel
voor verlangen naar een speeltuin van vroeger

maar het is een kroeg
een beetje leuk verbouwd
met dingen die een reis betekenen
dat drinkt makkelijk weg

een plek waar je een middag lang een boek leest
omdat het je doet denken aan een reis
terwijl je eigenlijk nergens heen wilt
en deze trein vertrekt gelukkig nooit

straks komt nog de ober langs
hij zal vragen naar je bestemming
dat is niet grappig want je kent hem

 

René Brandhoff

 

de bundel brandhoff is in 2016 aanstaande. hierbij de eerste bestelling. maar of deze de bundel haalt? ook rené stapt niet in de trein. net als rik. maar kiest wel voor een ander decor. een ander decor met een man die nog in beeld moet komen. zo verhoppert rene brandhoff het beeld. de vierde strofe moet je wel zo schrijven voor het effect maar werkt toch ook als een natte dweil op de lezer.

 

giphy

 

 

De overgang

Het nieuwe jaar is groen
in deze vers omheinde wei.
Ik voel me net een ram
wanneer hij wordt geschoren.
Niemand zal bewegen
als de golven goed vibreren.
Er ligt een toekomst klaar
om door anderen in te laten vullen.
Het komend jaar leent zich niet
voor te dwaze voornemens
in de waan van de dag.
Een beetje kerel wapent zich
in de waan van de dag
voor te dwaze voornemens.
Het komend jaar leent zich niet
om door anderen in te laten vullen.
Er ligt een toekomst klaar
als de golven goed vibreren.
Niemand zal bewegen
wanneer hij wordt geschoren.
Ik voel me net een ram
in deze vers omheinde wei.
Het nieuwe jaar is groen.

 

Joz Knoop

 

joz werkt het gedicht uit van voren naar achteren en van achteren naar voren – de enige regel die een keer wordt gebruikt is de middelste: ‘Een beetje kerel wapent zich’. op de een of andere manier leest de tekst prettig omdat je de tekst al gelezen hebt als je de tekst uitleest. over de regel ‘Een beetje kerel wapent zich’ ga ik nadenken. er ligt een toekomst klaar lees ik nu toch met meer nadruk. en ‘Het komend jaar leent zich niet
om door anderen in te laten vullen.’ zo verschuiven de zaken in het gedicht als in de wereld – laat joz ze verschuiven. mooi.

 

giphy

 

Het Evangelie koos vandaag het spoor,
zij zalv’ al tien minuten in de trein;
men moet er dus nog eventjes mee door—
hoe heerlijk kan zo’n lange treinreis zijn!

Goud zonlicht noemt men hemels filigrein
bekledend vogeleinzang: fauna’s koor
waaronder ons dom mensschap. Luttel. Klein.
Immens schalt dogmatiek ons in het oor.

Zag men het afgesneden hoofd daarbuiten,
van die zeloot genomen, naast de biels…
het war’ epifanie achter de ruiten!

Mijn glimlach krijgt iets vrooms & infantiels
als zijn gebed verwordt tot een iel fluiten:
mijn handen maken zindelijk van ziels.

 

Ditmar Bakker
‘zindelijk van ziels maken, een evangelie dat spoor kiest’. ergens lijken de woorden toch losgezongen van de werkelijkheid. komen we in de wereld terecht van het postmodernisme. het gedicht als betekenisdrager kun je wel met tekens volstoppen als zender maar als de ontvanger deze tekens niet herkent of niet wil herkennen dan gaat het mis met de communicatie tussen de dichter en zijn voetvolk.
laten we het op een avantgardistische tekst houden. dat we nog even moeten wennen aan de tekens die de dichter ditmar bakker in dit gedicht positioneert. aan zijn voeten lag ik toch al. te zuigen. heerlijk.

 

 

giphy

 

Overstappen

Ik las het land toen ik onderweg was
Ik herkende torens in de verte voorbij het gras
Zag rivieren waarvan ik de naam ooit geweten had
Las de naam van een stad op het blauwe bord

Op het perron waar we even stil stonden
Holde ik slepend met mijn koffers
Snelle voetstappen op de trap
De trein bewoog alweer ik keek je aan

 

Ronald M.Offerman
Amsterdam 30-12-2015

 

we moeten ronald er nog wel even op wijzen dat het om een schilderij gaat hier. dan kun je wel overstappen op het amstelstation maar naast haar kom je niet te zitten. en ook in lijn 13 zit ze niet. en in de kinkerstraat stapt ze niet uit. wie maakt het schilderij van een ronald m offerman zwetend zittend op een van zijn koffers op de tramhalte kinkerstraat ten kate markt wanhopig uitkijkend naar een blonde vrouw die als ze aan hem voorbij gaat niet op wil kijken.

 

giphy
stiltecoupé

het was vannacht de laatste keer
voorlopig is het doek gevallen
nu even geen knallen meer
ook al was het de champagne

ze leest het nieuwe script alvast
de tegenspeler kent ze niet
hopelijk nu wel goed gecast
haar eigen rol bevalt haar wel

het schouwtoneel dezelfde plek
de bijrollen kunnen verrassen
want dit script is knettergek
zij speelt de psychiater

anke labrie

 

ze is wel ijverig – overijverig. of is ze helemaal uitgekeken op de tegenspeler in het nu afgelopen stuk. dat laatste zal het zijn. steeds maar weer die man die in een vervallen tramhokje haar aanstaart en haar aan bleef staren. die bezwete hijgerige blik, die aanblik. nu kan ze de diepte in. past haar beter.

 

giphy

 

Op weg

Anna’s, Maria’s en een Magda, ach
zovele heb ik er gekend, ellende
een en al, elke maat en soort gewicht
van catwalkwicht tot bloedeloos gezicht

Tussendoor een spot van hot
het wende, keer op keer dat hoppen
van wisselwarmte van een rijtuig
naar het hobbelen van een balkon

An sich waren zij mij allen even lief
alleen die trein bleef maar voorbijgaan
aan mijn allereigenst IJ-perron, naïef
zoals ik dieven waande op de railbaan

Later aan het einde, bij de uitgang
van de restauratie kwam een spoor
het raam binnenglijden,
koninginnengelei

Hoeveel
krachtvoer moet een man verstouwen
voor hij vleugelvrouwen kan vertrouwen
vertrokken zijn zal van de pijn en lacht

Vrouwen die sporen werken als dommekracht
– gedichte eten bloemen uit de nacht –
hen heb ik voorgoed, zij mij voor beter
in de wacht gezet om toe en af te bouwen

Al waarvoor ik zwichtte, op de rem ging
deed ik om kwijt te spelen en te blijven
eten van mijn muze: Dido, Diana, Dana
nee Leda is haar naam

Cartouche, 31-12-2015

 

geef Cartouche een vinger en hij pakt je hele duim. 20 regels is hier de norm. hooguit 20 re-gels tenzij noodzaak. noodzaak noodzaak? het lijkt de lidl wel. op de schappen de vrouwen in alle maten en vormen, met en zonder gelei, van hot tot her, en cartouche vergeet ook de bloe-delozen niet – die zeuren niet aan je kop aan het einde van de maand. cartouche is er eens even goed voor gaan zitten. ik ook. laat ik het zo zeggen – ik had de bijdrage van cartouche zeker niet willen missen. hij hoort erbij. ik wil hem persoonlijk bedanken voor alle bijdragen dit jaar. hij kan ook zo heerlijk boos worden na een commentaar om dan in een grootheid die hem kenmerkt weerom te keren – om de pot te pakken. de gouden pot. deze week niet. ‘– gedichte eten bloemen uit de nacht –’ is een wereldregel.

 

giphy

 

Oud is trouw en nieuw is voortvluchtig

Zij weet zich behoedzaam bespied, hoeden roepen
nu eenmaal vragen op. Zij wandelt zonder ogen
door het leven, slaat ze alleen naar hem op.
Haar lege vellen lekken geen inkt meer

de wondroos zit diep onder de gordel.
Je kunt er mooi oud mee worden. Dit is
haar wachtkamer: de olijfzachte bank onder
haar billen doet haar vergeten dat ze op

hete kolen zit. Ze kan niet heen en niet terug
haar klucht is de vrucht van een tweeledig
huishouden: haar vriend is haar trouw
haar overspelige reisgenoot uitgestapt. Het goot

onheilstijdingen maar de strijd bleef onbeslist.
Zo waadt ze door het jaar, haar hoofd
aan een zijden draadje. Als het kon
zou ze eenzaam in de nieuwjaarsnacht sterven

maar ze trekt een scherm over haar huid
duikt weg in de hoed en groet het
thuisfront: schat, leng jij de molotovcocktail
aan en o ja, maak de hond vast koud.

.

Jolies Heij

 

Heij wil gewoon te veel met haar poëzie. het is verantwoord, het is strak gecomponeerd, maar het is ook de betonmolen die maar door draait. je wil ook weleens als lezer meehuilen met een gevoe-lig liedje, geraakt worden – dat de gedichten bloemen eten uit de nacht bijvoorbeeld zoals bij car-touche. dat het daarbij mag blijven. eenzaam sterven in de nieuwjaarsnacht dat beeld alleen al is zo sterk dat het een gedicht op zich zelf verdient. daarachter hoeft niet meer perse die koude hond als toetje geserveerd.
soms hebben we genoeg aan een beeld – hopper ook:

Zij wandelt zonder ogen
door het leven, slaat ze alleen naar hem op.
Zo waadt ze door het jaar, haar hoofd
aan een zijden draadje. Als het kon
zou ze eenzaam in de nieuwjaarsnacht sterven

zo is het mooi, echt mooi genoeg jolies.

 

giphy
Geachte Heer Pom Wolff, als weeskind ben ik een jaar geleden opgevangen door MA de Jong en mevrouw Heij (dat is een geheim dat ik vandaag prijs geef), en als zodanig ben ik ook met de poeziebacil besmet. Dit is de eerste schrijfoefening die ik durf op te sturen. Wat ik schrijf heb ik zelf meegemaakt, het is een foto die ik nam in de trein naar Heerlen. Vandaar dat mijn stiefvader daar zo druk over doet. Leest u wat mij overkwam.  het jong van MA & Heij

 

Zie de trein waarin ik zat
tegenover de dame met de hoed
die ik aardig goed kende.

Het was een vriendin van de vader
die mij aangenomen heeft, onder de hoede
nam samen met mijn geestelijke moeder.

Ik dwalende wees rees uit de zetel
gaf haar beleefd een hand en vroeg
waar ze naar toe ging.

Mijn bestemming is de stad H. zei ze gevat,
ik maak een lange reis om weer thuis te komen,
als jonge dichter zou jij dat ook moeten doen.

Links bewoog bos, rechts hei, kroop landschap
en tijd voorbij (maar dat zie je niet op de foto).

Zij ging terug naar een leven tussen
glas-in-lood, dat ging ze uitschrijven
op de vellen die naast haar lagen.

Daar is het wachten op, een aankomst
ook de neerslag van een eerdere tijd,
die ik ooit nog verder ga schrijven.

.
W. van Herle

 

ondanks uw (jouw) stiefouders schrijft u (schrijf je)  onverwacht evenwichtig beste van herle. niet dat er goud zilver of brons in zit deze ronde. ook uw ouders (je ouders) wisten hier nooit te winnen – dus wees maar blij van een andere genetische samenstelling te zijn. de genen van uw stiefmoeder slaan nogal vlammend uit soms en die van uw stiefvader zijn  vaak van bloeddorstige aard. u bent niet echt goed terechtgekomen en toch nog zo mooi schrijven. u (je) verdient een pluim. ga zo door.

 

giphy

 

voorgoed

we waren in de tijd
en de tijd was in ons
we sloegen het rythme van dagen
en nachten
bij wijlen beukten we langer
en luider, zongen, dansten
dronken sappen van vruchten
vreeën en vraten
oesters en zwijnen

we wisten dat we waren in de jaren
en de jaren in ons
dat we kwamen en weer gingen

jako fennek

 

een heftig tafereeltje zet onze jako neer bij deze uitermate rustige vrouw van hopper die alles onder der hoed houdt. mogelijk kijkt ze even tussendoor in een naslagwerk hoe die fennek verder nog te bevredigen is. ik zou het ook anders niet weten. wat een toestanden als heer fennek zich begeeft op poëtisch terrein. dames schenk jako een hoppertje en je hebt elke avond vuurwerk. (wat blijft ie stout he?)

 

 

 

Share This:

Ien Verrips – alles zou ik willen weten…



alles zou ik willen weten
van de ottomanen
het einde van het Romeinse rijk
de moord op Franz-Ferdinand
de vrede van Lausanne
en van de rode schoenen van de paus

ik denk te weten dat als ik al die dingen weet
en wat ze met elkaar te maken hebben
mochten ze dat al doen
dan weet ik alles wat ik weten moet
dan komt het goed

IV 22024/IEN VERRIPS

Share This:

Karin Beumkes: mens en melodie – zo was het in 2018 – onze oudjaarbeum biedt nieuwe inzichten in leven, liefde, loslaten en vasthouden en ook januari komt er weer aan

mens en melodie op de maandag – onze oudjaarbeum biedt nieuwe inzichten in leven, liefde, loslaten en vasthouden en ook januari komt er weer aan

Januari

Januari beleef ik in mijn nieuwe washand
of ik zie een luchtig slagroommeisje a capella schaatsen
dit is de eerste maan
onder de vijver lacht de sneeuw.

Zoveel mogelijk zal ik trachten
om heel warm van jou te mogen worden
streel mijn koude
dat is zo mooi zo vroeg.

Muziek: Tom Waits – Yesterday is herehttps://youtu.be/6Dnv5L59eSo
Groetjes en liefs Karin

Share This:

de oudejaarscolumn van SUZANNE KRIJGER – zo was het in 2020: ‘Ik kon alleen maar kijken naar haar waterige oogjes en haar mondkapje dat langzaam de tranen opving. Ze kwam net uit de begrafenis, en moest nog avondeten kopen…’




#1
06 dienst: ‘De karren’
 
Ik sta vandaag voor de laatste keer dit jaar bij de winkelkarretjes in de Albert Heijn waar ik werk. De winkelwagentjes die we tegenwoordig allemaal mee moeten nemen de winkel in. In de hal is het de taak van de medewerker om de karretjes, die aan de lopende band terug worden gebracht, schoon te sprayen met desinfectiemiddel, en weer aan de schuiven in de rij. Waar de volgende klant zijn wagentje mee kan nemen.
Het werk bij de karren kan vermoeiend worden na een tijdje. Poeh, dat heb ik kunnen merken, want sinds maart doe ik dit regelmatig. Het insprayen van de karretjes, het aanspreken van klanten die hun winkelwagen niet in de rij met vieze willen aanschuiven, of de terugkomende opmerkingen. “Ach die Corona bestaat niet joh,” “Schuif zelf lekker dat karretje aan, trut,” “Maak je ze wel echt goed schoon?” “Ik ga Godverdomme geen kar meenemen, ben je helemaal besodemieterd…” Het is ook niet altijd leuk natuurlijk.
 
Ondanks de verplichting van de karretjes was er een aantal klanten die het werk leuk maakte. Klanten die ondanks de maatregelen de positieve dingetjes op zochten. De humor in de brommende klanten bijvoorbeeld. Blij zijn met wat er nog is. Zoals ’s avonds normaal over straat kunnen gaan, of toch een aantal mensen over de vloer mogen hebben.
 
Ik moet denken aan een oudere vrouw, die ik nooit meer zal vergeten. Een oude vrouw, die elke woensdagochtend om dezelfde tijd hier boodschappen kwam doen. Precies wanneer ik altijd een shift moest draaien. Ze droeg altijd dezelfde kleding. Een wijde spijkerbroek met een bruin shirt, cowboylaarzen en een bordeauxrood vestje eroverheen. Die laarzen vielen me het eerst op. Expres deed ze alleen boodschappen. Door haar mondkapje heen kon je haar lieve blik zien. Hoe fijn ze het vond wat we deden. Ze bedankte me altijd, elke week, lief voor het schoonmaken voor een karretje, en bracht die terug met een euro ‘fooi.’ “Hier, bedankt he. Jullie doen maar dankbaar werk! Die mensen in de zorg zullen het zo wat minder zwaar krijgen!” Zo liep ze elke keer opnieuw, enigzins wankelend, weg.
 
Op den duur maakten we zo nu en dan een praatje. Over het weer, mijn school, haar vroegere werk, de persconferentie van komende dinsdag. Wat zouden de nieuwe regels worden? Werken die mondkapjes nou echt zo goed? Zou ik nog wel naar school kunnen? Ze hoopte het voor me.
Een tijdje geleden vertelde ze me spontaan over haar man. Ik had gevraagd hoe het met haar ging. Haar man was al een tijdje ziek. “Niet van Corona hoor, nee. Nee hij heeft al een tijdje kanker. Het is maar afwachten zeg maar. Maar ja, ach. Positief blijven he! Dat is het enige wat je kan doen. Ik ben al blij dat we nog af en toe kunnen wandelen, dat vindt John heel fijn.” Ik vond het knap dat ze ondanks haar zieke man nog zo positief kon blijven. Ik schaamde me een beetje. Ik kan af en toe zo boos worden van het saaie werk bij in de hal, en de klanten. Ik moest het eens anders bekijken, dacht ik bij mezelf. Dat heb ik wel geleerd van haar.
 
Op een woensdagochtend in juli. Een warme zomerdag, kwam de vrouw niet op de gebruikelijke tijd opdagen. Ik vond het gek, ze kwam altijd stipt om 09:00 de winkel binnen wandelen. De shift ging voorbij. Vervolgens een aantal weken, maar geen spoor van de vrouw. Ik maakte me zorgen. Zou ze? Nee, dat kan toch niet. Zij zou toch niet? Of haar man?
Een tijd later kwam ze op een zaterdagmiddag in oktober de winkel binnen strompelen. Ze liep moeilijk. Haar blik was op de grond gericht. Ze had niet meer haar gebruikelijke kleren aan. Zwart, vooral zwart droeg ze. Het bleek dat haar man was overleden. Daar was ik al bang voor. Ik vond het vreselijk. “Jeetje, wat heftig mevrouw. Gecondoleerd…” Ik wist niet wat ik meer moest zeggen. Ik kon alleen maar kijken naar haar waterige oogjes en haar mondkapje dat langzaam de tranen opving. Ze kwam net uit de begrafenis, en moest nog avondeten kopen. “Ik ga maar voor een kant en klare maaltijd, want ik heb geen zin om te koken hoor. Stamppot boerenkool, dat ga ik eten… Dat vond John ook zo lekker.” Voordat de vrouw de winkel binnenliep wilde ik een hand op haar schouder leggen. Maar ja, dat kon niet.
 
Deze 31 december heb ik voor het laatst dit jaar bij de karren gestaan. Ik vraag me af hoeveel ik er schoongemaakt zou hebben, en hoelang dit nog gaat duren… Positief blijven, zeg ik tegen mezelf, en het laatste kwartier van mijn shift gaat voorbij. Zo, dat ging toch nog best snel. Zo’n shift van vijf uur. Ik overhandig mijn desinfectiewapen aan mijn collega en wens haar succes. “Nog even!” Zeg ik. “Voor we het weten is het voorbij.” Ik loop blij de winkel uit. Op naar huis.
Vanavond drink ik corona-proof een glas champagne op het nieuwe jaar. Met de positieve instelling van de vrouw met de cowboylaarzen in gedachten, en een denkbeeldige hand op haar schouder. Op een gezond 2021. En bij deze alvast: “Gelukkig nieuwjaar allemaal.”

SUZANNE KRIJGER
 

Share This: